Recensie: Zonder liefde – Stefan Brijs

In een klein zaaltje draaien films die door een kenner worden ingeleid. Paul besluit er naartoe te gaan en ontmoet daar Ava; haar vader is de kenner die alles weet over films. Paul en Ava raken aan de praat. Ze zijn allebei eind twintig, houden van films en boeken en hebben net een relatiebreuk achter de rug. Christine, Pauls ex, is er net vandoor gegaan met haar sportleraar. Peter, Ava’s ex, was haar wispelturigheid en verlangen naar constante passie meer dan zat. Het vormt de basis voor hun vriendschap.

Allebei zijn ze weer op zoek naar liefde. Ava gaat voor de spanning, Paul zoekt vooral naar geborgenheid. Hun tegenstellingen, en de gesprekken daarover, verrijken hun zoektocht naar de vraag wat liefde nu eindelijk is. En of ze het überhaupt weer zullen vinden.

Liefde ten tijde van antwoordapparaten

Zonder liefde is een roman over het alledaagse. Niet opgesmukt, geen levens vol glitter en glamour, geen jaloers- makende liefdes, vriendschappen, banen of huizen. In een Instagramwereld waarin alles gefilterd, strakgetrokken, glad geveegd en geperfectioneerd is, is dit boek het tegenovergestelde. Het zorgt voor een gevoel van verbinding met de hoofdpersonen, haast als thuiskomen. Ze zijn normaal, je kijkt niet naar ze op, ze zijn geen tien, maar gewoon een zeven. Je voelt je niet minder, je kent en bent ze.

Misschien komt dat ook wel omdat het verhaal zich in het verleden afspeelt, in een tijd van videobanden, antwoord- apparaten en contactadvertenties in de krant. Het geeft Zonder liefde die sfeer van toen het allemaal nog simpeler was – behalve in de liefde dan. Want Ava en Paul zijn niet zo gelukkig in de liefde. Ze proberen het wel, maar hun zoektocht eindigt niet in ‘en-ze-leefden-nog-lang-en-gelukkig’. Brijs vat het liefdesleven van de twee het beste samen in deze prachtige zin: “Onze harten zijn zwerfhonden die nooit een thuis zullen vinden.”

Toegankelijk, maar zonder betovering

Toch mist Zonder liefde de betovering die de roman uitzonderlijk maakt. De noodzaak is er niet, het kabbelt maar wat voort. De prikkeling en spanning die de achterflap belooft was er niet. Misschien komt het doordat je alles vanuit het perspectief van Paul ervaart. Dit maakt het wat vlak en eentonig, zoals het personage zelf. Ik heb niet gelachen of gehuild, ik werd niet boos, was nimmer verongelijkt of leefde heel erg mee; ik heb alleen mee mogen lopen in het leven van twee twintigers die het ook allemaal niet weten of op orde hebben. Het voelt vertrouwd, maar niet uitzonderlijk.

Brijs schrijft makkelijk en toegankelijk. Als je het boek een aantal dagen weglegt, zit je binnen no time weer in het verhaal. Maar uitzonderlijk? Nee, in geen geval. Waar Brijs me met Post voor mevrouw Bromley tot tranen wist te roeren, heeft Zonder liefde weinig met me gedaan.

Zonder liefde
Stefan Brijs
september 2019
222 bladzijden
Hardcover: €22,99
Uitgeverij Atlas Contact

Ik heb dit boek gratis ontvangen van de uitgever.

3.5

Zonder liefde - Stefan Brijs

Paul en Ava, allebei eind twintig, ontmoeten elkaar op een precair moment in hun leven. Paul is nog van slag door zijn onverwachte scheiding, Ava heeft – in haar voortdurende verlangen naar passie – voor de zoveelste keer en nu voorgoed haar vriend verlaten. Ze vinden steun bij elkaar, een noodalliantie die uitgroeit tot een hechte vriendschap, waarbij ze elkaar helpen in hun wanhopige zoektocht naar wat liefde zou moeten zijn. Paul volgt de weg van contactadvertenties, Ava laat zich leiden door haar gevoelens. Uit eindelijk komen ze tot dezelfde conclusie: liefde is niet maakbaar. Maar wat met vriendschap?

Na De Engelenmaker, Post voor mevrouw Bromley en Maan en zon verrast meesterverteller Stefan Brijs de lezer opnieuw. Elke roman uit zijn oeuvre is totaal anders dan de vorige, maar toont steeds de mens in al zijn kwetsbaarheid. Zonder liefde is een prikkelende, spannende, soms vermakelijke, vaak schrijnende roman over vriendschap, liefde, lust en bedrog, waarin iedereen er op zijn of haar manier het beste van probeert te maken – of misschien wel net niet.