Recensie: Zestig dagen – Gillian King

Mijn recensiecarrière begon ooit bij chicklit.nl, waar ik, zoals de naam al doet vermoeden, een hele hoop feel good boeken las om te recenseren. Hoewel ik langzaam overstapte naar de wat serieuzere genres en ook een thriller me af en toe wel kan bekoren, blijft het chicklit-genre een oude liefde waar ik altijd weer naar terugkeer. In dit geval las ik een alweer wat ouder boek: Zestig dagen van Gillian King. Een heerlijke chicklit met de nodige romantiek en de bijbehorende lach en een traan.

Emma is in blijde verwachting van haar grote liefde Gijs. Het stel kan niet wachten tot ze hun kindje in hun armen kunnen sluiten. Alles lijkt perfect, maar halverwege de zwangerschap gaat het mis. Gijs overlijdt plotseling na een incident in het verkeer. Ineens is alles anders. Emma krijgt een gezond kindje, maar zonder Gijs voelt alles ontzettend zwaar.

Vier jaar later verhuist Emma terug naar haar geboortestad Den Haag, waar haar familie en vrienden nog steeds wonen. Ze komt daar weer in contact met Gijs’ beste vriend Jesper. Hij is al jaren samen met Eef. Emma heeft na Gijs nooit meer een andere man gehad en duikt onder druk van haar vriendinnen het Haagse nachtleven in. Ze komt in contact met knappe buurman Victor, maar zit hij wel te wachten op een alleenstaande moeder? Ondertussen worden Jesper en Emma steeds closer, tot ongenoegen van Eef. Hun liefde raakt aan het wankelen. Wie komt er ongeschonden uit deze liefdesstrijd?

Sit back and relax

Een chicklit is het perfecte leesvoer tijdens een welverdiende vakantie of gewoon na een lange dag werken. Het is als de soap onder de tv-series: verstand op nul en gewoon lekker ontspannen. Zestig dagen is daar het perfecte voorbeeld van. Er is lekker veel drama voor een prettige spanningsboog, aangevuld met een paar knappe mannen, leuke feestjes en een stel knotsgekke vriendinnen voor het nodige vermaak. Zodoende gebeurt er altijd wel wat.

Het geheel is totaal oppervlakkig, de meeste gebeurtenissen gaan net zo snel als ze zijn gekomen en krijgen ook later geen diepere laag of interessante betekenis, maar who cares, in een feel good boek kan én mag (vrijwel) alles. King maakt daar dankbaar gebruik van en doordrenkt het boek met een aaneenrijging van grappige, ontroerende of opmerkelijke gebeurtenissen. Het leest allemaal vlot weg en behoeft weinig denkkracht. Ontspanning ten top!

Eh.. waarom die misleidende titel?

Allemaal goed en wel, zelfs in het chicklitgenre is het ongepast om een behoorlijk misleidende titel, ondertitel én achterflap neer te pennen. “Zestig dagen om te bewijzen dat hij echt bij haar hoort?” Pas na 200 van de 235 pagina’s die het boek telt gaat het over de zestig dagen waar op de buitenkant van het boek zo veelvuldig naar wordt verwezen. Het concept van de zestig dagen beslaat maar een klein gedeelte in het boek en de focus op de achterflap had echt wel wat meer mogen liggen op de rest van het verhaal.

Gelukkig is de overgrote rest van Zestig dagen even zo interessant, dus laat je niet demotiveren om lekker met dit boek op de bank te kruipen. Zestig dagen is geen topper of bijzondere hoogvlieger, geen verhaal wat je nog jaren bijblijft, maar gewoon een lekker makkelijk tussendoortje. En eerlijk is eerlijk, dat zijn toch vaak de boeken die het fijnst weglezen?

Zestig dagen
Gillian King
Zomer & Keuning