Boeken Thrillers

Recensie: Wildernis – Jane Harper

Wanneer er een teambuildingweekend wordt georganiseerd voor de medewerkers van familiebedrijf BaileyTennants, heeft daar eigenlijk niemand zin in. De medewerkers worden voor een survivaltocht opgesplitst in een groep mannen en een groep vrouwen. Beide groepen moeten een afzonderlijke route volgen naar het eindpunt in de wildernis van het Giralanggebergte.

Aan het einde van de drie dagen komen de mannen ruim op tijd binnen, maar van de vrouwen is geen spoor te bekennen. Ze komen pas uren later over de finish, met z’n vieren, terwijl ze met z’n vijven vertrokken. Alice wordt vermist.

Het blijkt dat Alice praatte met de fiscale politie over BaileyTennants. Heeft dat iets met haar verdwijning te maken? Rechercheur Aaron Falk krijgt immers in de nacht van haar verdwijning een voicemail van Alice, waarin hij slechts een flard van een zin kan onderscheiden: “….haar kwaad kan doen…”

Waar is Alice?

Rechercheur Falk en zijn partner Carmen Cooper gaan samen naar het Giralanggebergte. Terwijl ze daar verblijven komen de herinneringen terug aan Falks vader, die er geregeld wandelingen maakte. Ondertussen proberen ze steeds meer te weten te komen over wat er tijdens de survivaltocht is gebeurt. De dames die de tocht wel volbrachten, blijken een interessante bron van informatie. Weten zij meer? En hoe zit het met de directeur, die meeliep met de mannengroep? Waarom vertrekt hij zo haastig voor een privéaangelegenheid?

Dan zijn er ook nog boswachters, reddingswerkers, een reisleider van Executive Adventures en een lokale pompbediende die allemaal nieuwsgierig zijn naar wat er in de wildernis heeft plaatsgevonden. Wat is er gebeurt met Alice? Is ze verdwaald of wil iemand haar kwaad doen?

Spanning en dwaalsporen

Wildernis is het tweede boek van Jane Harper en tevens het tweede boek met rechercheur Aaron Falk in de hoofdrol. Toch is het boek prima te lezen als stand alone: ik heb Harpers debuut, De droogte, niet gelezen en had niet het gevoel dat ik iets miste. Er waren wel wat referenties naar een verbrande hand van Falk, die hoogstwaarschijnlijk te maken hebben met het eerdere verhaal, maar dat was zeker niet storend.

Wildernis begint met de verdwijning van Alice en gedurende het verhaal komen er flashbacks naar de survivaltocht van de dames. Door de onderlinge perikelen en het inzicht in hun levens krijg je als lezer steeds meer inzicht in wat er tijdens de tocht in de wildernis gebeurd kan zijn. Harper geeft steeds een beetje prijs, waardoor er een prettige spanningsboog ontstaat. Je wilt steeds meer van het verhaal ontrafelen. Wie heeft er een motief? Wie zou het gedaan kunnen hebben? En wat is de link met de moorden op jonge vrouwen meer dan twintig jaar geleden? Ook krijg je meer inzicht in de persoonlijke situatie van rechercheurs Falk en Cooper en hun onderlinge relatie.

Er worden allerlei haakjes uitgezet, mysterieuze dialogen gevoerd en verrassende details prijsgegeven. Wanneer het mysterie rondom de verdwijning van Alice eindelijk ontrafelt wordt, is het onmogelijk om niet een klein beetje beduusd te zijn dat vrijwel al die haakjes dwaalsporen waren. Al die spannende elementen blijken achteraf helemaal niet zo veel om het lijf te hebben.

Gemengde gevoelens

Wanneer de opbouw van het verhaal spannender is dan de ontknoping, laat een boek me altijd met gemengde gevoelens achter. Ik heb Wildernis met plezier gelezen, maar zoals ik leerde van een klantervaringsdeskundige bij Transavia: het eindcijfer dat je krijgt is afhankelijk van hoe je eindigt. Ook al doe je alles goed gedurende de reis, hoe je eindigt bepaalt je gevoel over het geheel. Zo is het ook met Wildernis. Ook al heeft het boek sterke punten, de ontknoping is niet spannend genoeg om je bij te blijven. Alle ontwikkelelingen daarna zorgden ook niet voor een hoogtepunt.

Wildernis is geen thriller die onder je huid kruipt of je continu weet te verrassen. Toch is het zeker geen slecht boek. Het leest vlot en heeft tot aan de ontknoping een fijne spanningsboog. Al met al: niet bijzonder, gewoon oké!

Nieuwsgierig geworden? Jane Harper heeft inmiddels ook een nieuw boek uit, met behoorlijk enthousiaste recensies: Verlaten.

Wildernis
Jane Harper
maart 2018
368 bladzijden
Paperback: €20,99
Ebook: €9,99 (gratis t/m 31 augustus in de vakantiebieb app)
A.W. Bruna

3.5

Wildernis - Jane Harper

Met enige tegenzin beginnen vijf vrouwen aan een zware, regenachtige trektocht. Slechts vier van hen bereiken de eindstreep. De tocht door het ruige achterland van Australië was bedoeld om de vijf collega’s uit hun kantoorbubbel te halen en zo meer kracht en teamgevoel te creëren.

Aaron Falk, agent bij de federale politie, is extra geïnteresseerd in de vermiste vrouw, Alice Russel. Ze is de klokkenluider in Falks onderzoek – en wist bepaalde geheimen. Over de firma waar ze werkte en over haar collega’s.

In plaats van over een trektocht met een hechte samenwerking als resultaat, krijgt Falk verhalen te horen over een tocht vol beschuldigingen, agressie en afbrokkelend vertrouwen. En hoe dieper hij in de verdwijningszaak duikt, hoe groter de gevaren lijken te worden…