Boeken Persoonlijke verhalen Young Adults

Recensie: Van niks naar clicks – Kelvin Boerma

Eerder schreef ik al dat je in de zomermaanden via de Vakantiebieb gratis boeken kunt lezen. Zo kom je boeken tegen die je niet kent of die je waarschijnlijk niet zo snel zou kopen.  Van niks naar clicks is voor mij zo’n boek.

Kelvin Boerma, beter bekend als Kalvijn, is één van de bekendste Nederlandse YouTubers. Hij heeft ruim 1,1 miljoen abonnees en schreef, ondanks dat hij pas 23 jaar is, een boek over hoe hij Van niks naar clicks is gegaan. Daarnaast leert hij zijn jonge volgers hoe zij hetzelfde kunnen doen.

Boerenzoon wordt filmmaker

Kelvin groeit op op een Groningse koeienboerderij, samen met zijn twee broers. Wanneer hij als kind een webcam in handen krijgt is zijn liefde voor filmmaken geboren. Zijn broers en vriendje Quinten zijn niet altijd even enthousiast om mee te spelen in zijn zelfverzonnen scripts en ook de reacties op het resultaat zijn niet zo positief. Op de middelbare school stopt Kelvin zelfs helemaal met filmpjes maken, omdat hij bang is om gepest te worden. Sowieso is Kelvin niet het stoerste jongetje uit de klas: hij deelt openlijk dat hij in zijn jonge jaren vooral heel veel huilde.

Toch kan hij het maken van video’s niet laten en als hij in contact komt met plaatsgenoot Peter, is er een succesvolle vriendschap en samenwerking geboren. Als 14- en 16-jarige jochies reizen ze een paar weken door Nederland, zonder geld, en filmen hun ontmoetingen met verschillende andere YouTubers. Het is het begin van een avontuurlijk leven waarin film centraal staan. De video’s worden steeds professioneler, het YouTube kanaal van Kelvin en Peter krijgt steeds meer views en na het behalen van hun diploma besluiten ze naar Amsterdam te vertrekken. Daar wonen ze samen en maken aan de lopende band video’s.

De meeste dromen zijn bedrog?

De jongens worden razendpopulair in de begindagen van YouTube en ondanks hun piepjonge leeftijd maken ze de mooiste content, werken samen met de beste mensen en bouwen een eigen bedrijf op. Hun privéleven heeft er af en toe onder te leiden en ook hun vriendschap wordt menigmaal getest. Wie hoog klimt kan diep vallen en ook dat heeft Kelvin aan den lijve ondervonden. Maar aan doorzettingsvermogen geen gebrek: wanneer ze alles kwijtraken en zelfs hun beste vrienden moeten ontslaan, blijven de mannen doorgaan. Ieder op een eigen manier.

Kelvin ontwikkelt zich niet onverdienstelijk als Kalvijn op YouTube. Zijn filmpjes zijn knotsgek, snel en zijn enorm populair. Op zijn kanaal maakt hij een aantal succesvolle series en gaat hij samenwerkingen aan met andere grote en kleine YouTubers. Toch blijft Kalvijn ook gewoon Kelvin. Met dezelfde vrienden uit het hoge noorden en hetzelfde vriendinnetje van de middelbare school. Een YouTuber die groots is geworden, maar met letterlijk niets is begonnen.

Het levensverhaal van een 23-jarige

In Van niks naar clicks vertelt Kelvin zijn levensverhaal. Hij doet dit precies zoals je in zijn video’s gewend bent: snel, met veel afwisseling, soms zelfs een beetje van de hak op de tak. Maar belangrijker, hij doet dit vooral heel kwetsbaar en eerlijk, met een flinke dosis zelfspot en humor. Het is een boek dat daardoor veel jongeren zal aanspreken en om het voor hen ook visueel aantrekkelijk te houden – wat verwacht je anders van een filmmaker – staat het boek ook boordevol foto’s.

Je verwacht misschien niet dat iemand van zijn leeftijd al veel te vertellen heeft, maar het lijkt alsof Kelvin al verschillende levens heeft geleid. Dat van boerenzoon, filmmaker, bekende YouTuber, ondernemer en ga zo nog maar even door. Hij heeft belangrijke zakelijke beslissingen moeten nemen, grote verliezen geleden en een ontzettend populair merk opgebouwd.

Hoe word je een succesvolle YouTuber?

Als lezer krijg je ook nog eens een inkijkje in hoe andere YouTubers hun succes hebben opgebouwd. Zo staan er in Van niks naar clicks interviews met o.a. Monica Geuze, Dylan Haegens en Anna Nooshin. Ook krijg je als beginnende YouTuber van Kelvin verschillende tips om populaire filmpjes te maken, waarbij de belangrijkste is: gewoon beginnen. Net zoals Kelvin begon, op zijn slaapkamer in Groningen en met zijn vriendjes op de boerderij. Met video’s waar uren werk in zat en waar maar drie mensen naar keken. Toch blijkt het spreekwoord waar: de aanhouder wint.

Van niks naar clicks is een leuk boek voor iedereen die Kalvijn volgt op YouTube of benieuwd is naar hoe je een goede YouTuber wordt.

Van niks naar clicks
Kelvin Boerma