Boeken Werk

Recensie: Trending topic – Gerrit Heijkoop & Paula Vos

‘We moeten iets met social media…’ Ieder bedrijf kan er al jáááren niet meer omheen: wil je gezien worden, dan moet je op social media. Dat lijkt niet al te moeilijk, je maakt een Facebook & Instagram pagina aan, laat zien wie je bent en wat je doet en dan… NIETS. Want gezien en gevonden worden op social media is nog niet zo makkelijk. In Trending topic nemen Heijkoop en Vos je op ludieke wijze mee in de tips & tricks om social media succesvol in te zetten en valkuilen te vermijden.

NedVerKna
Trending topic smelt mijn liefde voor romans en managementboeken tot de meest perfecte combinatie: de managementroman. Een genre dat, wat mij betreft, veel verder uitgebouwd mag worden. Hoofdpersoon in het verhaal is Victor van Wely, de directeur van de Nederlandse Vereniging voor Knaagdierprofessionals. Hij moet een groot congres organiseren, maar dat komt niet goed van de grond. Er zijn te weinig inschrijvingen en de voorzitter begint behoorlijk in zijn nek te hijgen. Er moet iets gebeuren. Samen met zijn team zoekt hij naar opties. Stagiaire Catja komt met goede ideeën voor de inzet van social media om meer bezoekers te trekken. Zou dat dan de oplossing zijn?

Managementversie van De verwarde cavia
Wat misschien wel het meest opvalt is dat Trending topic vooral een heel lekker leesbaar boek is. Het plot is goed en heeft een prettige spanningsboog. De karakters en dialogen zijn hilarisch en ook nog eens heel natuurlijk. De kantoordynamiek, met verschillende soorten collega’s en hun eigenaardigheden, geeft het verhaal een herkenbaar leuke sfeer. Het boek heeft dan ook wel iets weg van De verwarde cavia van Paulien Cornelisse.

Maar ook als je interesse hebt in de zakelijke kant van social media en wat het kan doen voor je bedrijf, is Trending topic een goed boek om te lezen. Anders dan in gewone managementboeken krijg je geen saaie lijstjes vol theorie, maar zijn de tips verweven in het verhaal Over de NedVerKna en wordt de werking ervan door de hoofdpersonen aan den lijve ondervonden. Het boek is ‘alweer’ 3 jaar oud, maar is nog steeds prima bruikbaar en actueel. Hoogstens mist de exponentiele groei van Instagram in het boek, terwijl Twitter nog als groot medium wordt neergezet. Dit is inmiddels natuurlijk wel iets veranderd, maar maakt de tips niet minder bruikbaar en zorgt er ook niet voor dat het verhaal gedateerd aanvoelt.

Mocht je nog niet zo bekend zijn met de managementroman, raad ik je zeker aan om het gewoon een keertje te proberen. Trending topic is leuk en je steekt er iets van op. De tips zijn natuurlijk ook gewoon te gebruiken voor meer views op je privé social media kanalen. Win-win!

Trending topic
Gerrit Heijkoop & Paula Vos
HCIBS
Paperback: €14,99
200 bladzijden
januari 2015

• Trending topic
5

Victor van Wely houdt niet van social media. Maar nu staat de directeur van de Nederlandse Vereniging voor Knaagdierprofessionals (NedVerKna) voor de grootste uitdaging in zijn leven: de organisatie van wereldcongres Rodentia 2015. Het ziet er slecht uit. Er zijn te weinig inschrijvingen, de kas is leeg en de voorzitter wordt ongeduldig. Zijn social media inderdaad de oplossing, zoals iedereen beweert?