Boeken Self-published

Recensie: Storytelling, het echte verhaal – Valerie Willemse (Gratis Ebook)

Het kwam zomaar voorbij op mijn Facebooktijdlijn: een post over storytelling. Een paar clicks later had ik het gratis ebook Storytelling, het echte verhaal van Valerie Willemse te pakken en las ik alles over het komen tot het kernverhaal van je onderneming. Op persoonlijk vlak las ik hier al over in In de voetsporen van de heldin, maar hoe belangrijk is storytelling eigenlijk voor je bedrijf?

Valerie Willemse is een echte freelance communicatie duizendpoot. Haar eindscriptie voor haar studie communicatie deed ze over storytelling. Nu, een aantal jaar later, heeft ze haar eigen business Valerie Communiceert en leert anderen hoe je je verhaal vertelt en daar je doelgroep mee kunt inspireren. In Storytelling, het echte verhaal deelt ze een aantal interessante ins en outs van dit omvattende concept. Willemse neemt je mee in haar eigen verhaal en geeft veel nuttige informatie over de kracht van het verhaal. Na een klein half uurtje lezen weet je precies wat storytelling precies is en hoe je het effectief kunt inzetten.

Goed verhaal
Vrij vertaald is storytelling het vertellen van een geloofwaardig verhaal aan een bepaalde doelgroep, waardoor informatie beter begrepen wordt, blijft hangen en er connectie ontstaat. Met echte storytelling vertel je de kern van je bedrijf: wie je bent en wat je doet, waarom het er moest zijn en waarom het geworden is wat het is.

Als je die kernboodschap helder hebt, moet je zorgen dat deze relevant is voor je doelgroep. Willemse benadrukt dat je klanten niet moet zien als een publiek, maar als een persoon. Je boodschap moet geen massaproduct zijn, maar juist een persoonlijke kern hebben die het individu raakt. Je hoeft je dus niet op Jan en alleman te richten om een grootse en meeslepende indruk te maken. Beter is het om ervoor te zorgen dat jouw doelgroep jouw boodschap doorverteld  aan de rest. Door hen te binden, worden zij je grootste fans en ambassadeurs. Zo groeit jouw bedrijf en creëer je meerwaarde (voor je doelgroep) én meer waarde (omzet).

Lekker kort ook
Willemse schrijft to the point en doet dit op een lekker leesbare manier. Niet zo gek dat deze communicatie- specialiste ook een ebook heeft geschreven over aansprekend schrijven. Hier en daar vind je wat kleine (type)foutjes in het boek, waarover ik niet wil muggenziften (mijn recensies bevatten ook genoeg van zulke foutjes), maar die voor een communicatiedame toch een beetje slordig zijn.

Dat gezegd hebbende, het allerbelangrijkste is natuurlijk dat deze dame weet waar ze over praat. Ze geeft uitgebreide informatie over storytelling en geeft je handvatten om dit voor je eigen onderneming verder vorm te geven. Willemse doet dit niet alleen erg open en toegankelijk, maar ook nog eens gratis. Ik raad je aan om gebruik te maken van deze vrijgevigheid, lekker aan de slag te gaan met de inzichten die Storytelling, het echte verhaal biedt en je eigen onderneming in 2018 met een nieuw verhaal op de kaart te zetten.

Het boek Storytelling, het echte verhaal is te downloaden via Valerie Communiceert.