Boeken Young Adults

Recensie: Sophie. Met jou wil ik mijn dagboek delen – Jean-Philippe Rieu

Een tiener besluit, na een ontmoeting met de mooiste ogen die ze ooit gezien heeft, weer in haar dagboek te gaan schrijven. Waar de meeste mensen een dagboek gebruiken om hun emoties, angsten en twijfels te verstoppen, besluit Sophie het anders te doen. Zij gooit alles op tafel. Zij besluit haar dagboek te delen.

Eerst met haar moeder, dan met die ene leuke jongen, haar beste vriendin en later zelfs met heel de klas. Misschien kan ze zo de wereld veranderen, gewoon door zichzelf te zijn. Sophie besluit open en eerlijk te leven.

Het dagboek van een tiener

Nadat Sophie oogcontact maakt met een jongen en haar gevoelens alle kanten op gaan, besluit ze haar gedachten te ordenen in een dagboek. Ze schrijft over haar huiswerk, haar vriendinnen en over haar prille verliefdheid. Toch vindt ze in het delen van haar gevoelens op papier niet alle antwoorden die ze zoekt. Ze besluit daarom haar dagboek te delen met haar moeder, zodat ze niet hoeft uit te leggen wat er met haar aan de hand is en haar moeder toch kan helpen.

Het is niet alleen het begin van de hechtere band tussen Sophie en haar moeder, het betekent ook de start van een opener en eerlijker leven. Sophie vertelt haar vriendin Roos en haar prille liefde Bram over haar dagboek en laat hen er ook in lezen. Daarna vertelt ze er zelfs over in de klas en zet haar dagboek in de cloud, zodat het volledig openbaar is. Het zorgt voor een ware revolutie op school.

Kop noch staart

Sophie. Met jou wil ik mijn dagboek delen komt en gaat uit het niets. Het boek heeft niet echt een plot of verhaallijn, maar bestaat vrijwel volledig uit de hersenspinsels van Sophie. Daar zit wel een rode draad in: openheid en zichtbaarheid. Woorden die menig puberleven niet zullen omschrijven. Sophie wordt in het boek dan ook neergezet als een echte pionier. Zij zet de deuren open voor anderen om ook hun angsten en gevoelens te delen.

Sophies openheid wordt geprezen in het boek, door haar moeder en leraren, maar de vraag rijst in hoeverre de lezers van deze young adult zich in Sophie zullen herkennen. Mogelijk nog wel in haar gedachten en gevoelens over school, vriendjes en make-up, maar haar hartstochtelijke passie om voor de klas haar dagboek voor te lezen lijkt toch wat onwaarschijnlijk.

De schrijfstijl van Rieu draagt daar ook niet aan bij. Hij geeft Sophie bij vlagen een behoorlijk volwassen stem. Zowel in haar soms filosofische overpeinzingen, als in haar taalgebruik. Tieners gebruiken niet het woord ‘proefwerk’ of ‘mobieltje’. Dit zijn volwassen woorden, die niet aansluiten bij de leefwereld van de jongeren voor wie dit boek geschreven is. Het maakt Sophie ongeloofwaardig.

Afstand tussen idee en uitwerking

Het is mooi dat in Sophie. Met jou wil ik mijn dagboek delen duidelijk wordt gemaakt dat je open mag zijn over je gevoelens, gedachten en emoties. Dat je gewoon jezelf mag zijn, is sowieso een hele krachtige boodschap om aan jongeren te verkondigen. De dagboekvorm met korte stukjes tekst is daarbij slim gekozen. En omdat het boek nog geen honderd pagina’s heeft, is het zelfs aantrekkelijk en toegankelijk voor de huidige swipende generatie.

De uitwerking is echt een stuk minder. Het boek mist een duidelijk plot, een goede opbouw, een logische afronding. Nu weet je niet goed waarom je dit boek moet lezen, krijgen de karakters geen vorm en komt de boodschap niet echt binnen. Dat had echt een stuk beter gekund.

Sophie. Met jou wil ik mijn dagboek delen
Jean-Philippe Rieu
mei 2019
98 bladzijden
Hardcover: €14,95
Clavis

2.5

Hier is mijn dagboek. Lees het. Hier vind je alles wat ik meemaak, alles wat ik denk, alles wat ik voel … en alles wat ik bén. Veel mensen verstoppen zich. Ze verbergen hun emoties, hun angsten en hun twijfels. Maar ik niet meer. Ik gooi alles op tafel. Open en bloot. Misschien kan ik de wereld wel veranderen door gewoon mezelf te zijn, door eerlijk te leven en door te delen.