Boeken Persoonlijke verhalen

Recensie: Raymond van Barneveld | Game Over – Jasper Boks

Dartslegende Raymond van Barneveld stopt ermee. Na jaren van reizen, ploeteren en het op de kaart zetten van het Nederlandse darts, is de koek op. Klaar. Het is gedaan. In Game Over wordt Raymond van Barneveld gevolgd in het laatste jaar van zijn dartscarrière, waaraan op 15 december 2019 een definitief einde kwam. Een jaar dat niet alleen in het teken stond van tegenvallende resultaten op het podium, maar ook privé behoorlijk tumultueus was. Recensie Raymond van Barneveld Game Over Recensie Raymond van Barneveld Game Over

Jantje lul

Jarenlang stond  Raymond van Barneveld aan de absolute wereldtop. Hij won vijf wereldtitels en tientallen andere toernooien. Hij zette de dartssport in Nederland op de kaart en geniet zowel nationaal als internationaal een enorm aanzien. Een carrière om trots op te zijn, zou je zeggen, maar Van Barneveld ziet dit zelf heel anders.

Zijn laatste wereldtitel dateert alweer van 2007 en zijn laatste grote individuele prijs van 2014. Hij behoort niet meer tot de absolute wereldtop, terwijl dat de enige plek is waar hij voor meespeelt. De drang om de beste te willen zijn en zichzelf te bewijzen is nooit minder geworden. In zijn ogen bestaat alleen de eerste plaats; alle andere resultaten – hoe mooi ook – zijn voor verliezers.

In zijn moeilijke laatste jaar als dartsprofessional wordt duidelijk hoe pijnlijk de nederlagen voelen voor Van Barneveld. Hij kan zichzelf volledig de put in praten, vindt dat hij niets voorstelt, iedereen teleurstelt, voelt zich een slachtoffer van slechte lotingen en nare omstandigheden en noemt zichzelf steevast ‘Jantje lul’.

Rampjaar

Als je van een afstandje naar de darter Raymond van Barneveld kijkt, dan vraag je je misschien af waarom hij zo negatief is, zo depressief, terwijl hij zoveel moois heeft bereikt. Na het lezen van Game Over, besef je je pas dat Van Barneveld van binnen altijd die onzekere Haagse jongen, de verlegen postbode, is gebleven. Dat grootste prestaties je niet perse groots over jezelf laten denken en dat je jezelf misschien wel helemaal kunt verliezen, als je denkt dat je bent wat je doet.

De druppel was misschien wel het afgelopen rampjaar, dat begon op 16 juni 2018. Van Barnevelds vrouw Sylvia wordt die nacht overvallen in haar eigen huis, terwijl Raymond in het buitenland is. Het zet alle zekerheden op losse schroeven, hun wankele huwelijk kan de klap niet aan. Raymond is geen prater en kan Sylvia niet genoeg ondersteunen. Sterker nog, door zijn (in zijn eigen ogen) ondermaatse dartsprestaties, is er vaak geen land met hem te bezeilen. Het is een vicieuze cirkel die leidt tot een scheiding, waar ook Van Barnevelds prestaties aan de oche weer onder te lijden hebben. Het zit immers allemaal in het koppie.

Toch een beetje teleurstellend

Hoewel Game Over veel inzicht geeft in de mens achter de darter Raymond van Barneveld, is de uitwerking en inhoud van het boek toch wat teleurstellend. De passages uit eind 2018 komen vrijwel geheel overeen met de documentaire Barney, Het Verdriet Van Een Wereldkampioen, die op RTL 7 werd uitgezonden en waar auteur Boks zelf aan meewerkte.

Ook daar kwam de overval op de woning van de Van Barnevelds al aan de orde en werden er dezelfde verhalen als in Game Over uit de doeken gedaan. En wanneer je Raymonds instagram een beetje volgt, dan weet je ook al genoeg over diens nieuwe vriendin en hun tripjes naar het buitenland. Daarnaast kennen de uitgebreide dialogen met Van Barneveld en zijn manager en hun dagelijkse reilen en zeilen, niet zo heel veel variatie. Op een gegeven moment wordt het een beetje veel van hetzelfde.

Het meest storende zijn echter de slordigheden waarmee Game Over vol staat. Beste mensen, dit is een boek over een legende: had iemand misschien even de moeite kunnen nemen om het te lezen voor het naar de drukker ging? Nu lijkt het, door de zinnen die niet lopen en andere schrijf- en taalfouten, alsof het boek is afgeraffeld. Zonde!

Portret voor fans en liefhebbers

Echte Van Barneveld fans zullen hier echter geen boodschap aan hebben en ook de algemene dartsliefhebber zal nog steeds voldoende plezier uit Game over halen. Het boek geeft een interessant portret van de man achter de darter. Daarnaast maakt voor mij als boekenliefhebber de iconische cover een hoop goed. Er is echter nog genoeg ruimte voor verbetering. Misschien een projectje voor over een paar jaar, als Van Barneveld met wat afstand zelf op zijn imposante carrière (en leven) kan terugblikken?

Raymond van Barneveld | Game Over
Japser Boks
november 2019
333 bladzijden
Paperback: €21,99
Inside

3

Raymond van Barneveld | Game Over

Een postbode die het schopt tot vijfvoudig wereldkampioen. Een jongen uit een Haagse volksbuurt die het darts in Nederland op de kaart zette. Iemand die rijk en beroemd wordt dankzij drie dartspijlen. Waar hij komt, schalt het ‘Barney Army’ door de zaal. Het leven lacht Raymond van Barneveld toe. Zou je denken. Want gelukkig? Nee, dat is hij niet. De man die schuilgaat achter Barney is in werkelijkheid een depressieve, onzekere man. Iemand die volgens zijn ex-vrouw Silvia zichzelf de afgelopen jaren flink is kwijtgeraakt. ‘Ik betwijfel of zijn kwelgeesten hem ooit met rust laten.’ Zijn manager Jaco bestempeld hem als een ‘beschadigde volwassene’. Zijn grote rivaal Phil ‘The Power’ Taylor zegt: ‘Raymond is een legende, een van de beste darters aller tijden. De enige die dat niet door heeft, is hij zelf.’

Zijn laatste wereldtitel dateert alweer van 2007 en zijn laatste grote individuele prijs van 2014. De wereld is veranderd. En ook de darter is dat: hij is opa, heeft suikerziekte en is de underdog. Het steekt hem dat uitgerekend landgenoot Michael van Gerwen nu de koning van de dartwereld is. Wat nog wel hetzelfde is: de drang om de beste te willen zijn en de pijn van een nederlaag, die te vergelijken is met het verliezen van een dierbare. ‘Als ik verlies, ben ik voor mijn gevoel weer dat jongetje van vroeger dat nergens goed in was. Dan denk ik: zie je wel, je bent gewoon een loser.’
Jarenlang heeft de ‘Cruijff van het darts’ alles geprobeerd om de tijd terug te draaien. In 2018 kwam hij tot het besef dat het een onbegonnen strijd is. Eind 2019 stopt hij ermee.

In Game Over wordt Raymond van Barneveld gevolgd tijdens de laatste maanden van zijn dartscarrière. ‘Ik weet zeker dat ik, als ik 85 ben en terugkijk op m’n leven, denk: Raym, Raym, Raym, waarom ben je zo geweest, waarom heb je het zo moeilijk voor jezelf gemaakt? Maar dat is nu eenmaal m’n karakter. Weet je wat het met mij is: the world is not enough.’