Recensie: Noah Barleywater gaat ervandoor – John Boyne

John Boyne ken je waarschijnlijk van zijn mega bestseller De jongen in de gestreepte pyjama. Hoewel ik de verfilming daarvan wel heb gezien, las ik nooit eerder iets deze auteur. Met Noah Barleywater gaat ervandoor, kwam daar verandering in.

Een ezel, een teckel en een oude man in een speelgoedwinkel

De titel zegt het eigenlijk al: het boek gaat over Noah Barleywater die besluit ervandoor te gaan. Noah is nog maar acht, maar dat weerhoudt hem er niet van om de wereld in zijn eentje ontdekken. Hij loopt en loopt, steeds verder weg van huis.

Dan komt hij een ezel en een teckel tegen, vlakbij een speelgoedwinkel. Noah is verbaasd dat hij met de ezel en de teckel kan praten, maar weet dan nog niet wat hem nog meer te wachten staat. De speelgoedwinkel blijkt namelijk vol te staan met marionetten. Deze worden gemaakt door de eigenaar, een oude man die in zijn leven heel veel avonturen heeft beleefd. Hij deelt ze met Noah. En als de twee eenmaal een band hebben opgebouwd, komt de oude man erachter waarom Noah eigenlijk van huis is weggelopen…

Een sprookje voor volwassenen

Noah Barleywater gaat ervandoor is op het eerste gezicht vooral een lieflijk boek. De onschuldige verwondering van de achtjarige hoofdpersoon zuigt je meteen in het verhaal, wat van begin tot het einde een sprookje blijkt te zijn. Kinderen zullen er zeker ook van genieten, maar volwassenen lezen de diepere, rauwe laag die in het plot verweven is.

Het boek is qua plot eigenlijk helemaal niet realistisch, eerder absurd en magisch, maar heeft wel de hardheid die het alledaagse leven ook kan hebben. Het is een tegenstelling die van begin tot het eind voelbaar blijft. Hetzelfde geldt voor de vraag waarom de achtjarige Noah is weggelopen van zijn ouderlijk huis. Het duurt lang voordat je als lezer hier meer duidelijkheid over krijgt. Tot die tijd blijf je je afvragen of de jongen gewoon is vertrokken vanwege kinderlijke zorgen, of dat er misschien iets meer serieus aan de hand is.

Voor als je eens een keer iets heel anders wilt lezen

Boyne heeft zich, met de oude man en de speelgoedwinkel vol marionetten, vast laten inspireren door Pinokkio. Toch weet hij het verhaal eigen te maken. Dit komt vooral door de diepere lagen, die door het simpele taalgebruik en de achtjarige hoofdpersoon extra worden benadrukt zonder het er te dik bovenop te leggen. Boyne lijkt vooral een meester in het langzaam onthullen.

Noah Barleywater gaat ervandoor vertederd en raakt je. Het ontroerde me zelfs bij vlagen. Toch heeft Boyne naar mijn smaak iets te veel tijd besteed aan de gesprekken tussen de jongen en de oude man, waardoor de vaart er af en toe uitging. Andere stukken kwamen juist weer erg summier aan bod. Hoewel er dus nog wel meer uit het plot gehaald had kunnen worden om de spanning vast te houden, is Noah Barleywater gaat ervandoor perfect als je eens een keer iets heel anders wilt lezen.

Noah Barleywater gaat ervandoor
John Boyne
oktober 2010
223 bladzijden
Hardcover: €13,99
Boekerij

4

Noah Barleywater gaat ervandoor - John Boyne

De achtjarige Noah lijkt beter met zijn problemen om te kunnen gaan als hij ze zo veel mogelijk vermijdt. Dus gaat hij er op een dag vandoor, weg van huis, over een moeilijk begaanbaar paadje door het bos.

Na enige tijd komt hij bij een winkel. Maar het is geen gewone winkel het is een speelgoedzaak, vol bijzonder, prachtig, wonderlijk en magisch speelgoed. En de eigenaar is een heel bijzondere speelgoedmaker. De speelgoedmaker vertelt Noah een verhaal over avonturen, wonderen en verbroken beloftes. Hij neemt Noah mee op reis. Een reis die zijn leven zal veranderen. En dat van de lezer…