Recensie: Lieveling – Kim van Kooten

Puck is nog maar vijf als ze samen met haar moeder uit hun huisje in Rotterdam vertrekt om in een waar paleis in Zwijndrecht te gaan wonen. Pucks moeder Patricia heeft namelijk een oudere, vermogende heer aan de haak geslagen. Puck en Patricia krijgen van deze man alles wat hun hartje begeert. Het lijkt allemaal een sprookje, maar al snel wordt duidelijk dat Pucks nieuwe ‘vader’ meer interesse heeft in Puck dan in zijn vrouw. Het begint onschuldig. Hij doet haar in bad, wast haar haren en wrijft haar dan niet  droog met een handdoek, maar met zijn handen. Op zondagochtend maakt hij foto’s van Puck in haar nakie, zodat hij goed kan zien hoe ze groeit. Hij stopt zijn handen in haar broek. Forceert zijn tong in haar mond. Het wordt steeds vaker én steeds erger. Hij zou liever met haar getrouwd zijn dan met haar moeder, zegt hij.

Puck gaat steeds minder eten. Haar moeder gaat steeds meer shoppen. Ze weten allebei dat de situatie niet normaal is, maar niet hoe ze er mee moeten omgaan. Pas als Puck op haar veertiende valt tijdens de gymles en in het ziekenhuis beland, gaan alle alarmbellen af. In eerste instantie vanwege haar gebroken scheenbeen en omdat ze ondervoed is, maar ook omdat het geheim dat ze al sinds haar vijfde bij zich draagt, niet langer stil kan houden.

Naar het verhaal van Pauline Barendregt
Wow, dat een boek zo integer, klein én krachtig seksueel misbruik een gezicht kan geven. Van Kooten schrijft kordaat en zonder enorm te verzanden in allerlei emoties, maar toch voel je ze tussen de regels door. Puck worstelt met zoveel tegenstrijdige gevoelens, dat het onmogelijk is om niet mee te voelen met het jonge hoofdpersonage.

Pas als je het boek uit hebt besef je dat er zoiets bestaat als dubbel leed: het leed door het misbruik en het leed door het onbegrip van de mensen in de omgeving. Want als je iets niet kunt ontkennen na het lezen van Lieveling is het dat het slachtoffer voor eeuwig beschadigd is, zowel van binnen als van buiten. Dat dit boek geen pure fictie is, laat die rauwe werkelijkheid nog harder binnenkomen. Wat er achter gesloten deuren gebeurd, kan enorm lang verborgen blijven.

Voor de kinderen zonder stem
Lieveling leest makkelijk en wordt gekenmerkt door typisch Rotterdamse dialogen. Kort, direct en vol scheldwoorden. Het geeft meteen de sfeer weer van de omgeving waar Puck opgroeit en het belang van rijkdom en uiterlijk vertoon. Het verhaal en de karakters hebben geen enkele opsmuk nodig en het is fijn dat Van Kooten zich daar ook niet toe heeft laten verleiden. Lieveling spreekt voor zich. Er zit een bepaalde luchtigheid in het boek die het geheel behapbaar houdt. Als het verhaal niet volledig doordrenkt was van het seksueel misbruik, had het hier en daar zelfs grappig kunnen zijn. Maar het lukte mij niet om in het licht van zoiets heftigs de humor te zien.

Als het boek volledig fictie was geweest, had ik hier en daar bepaalde personages misschien wat verder uitgediept gezien of juist volledig weggelaten. Het einde is misschien wat onbevredigend, maar past wel perfect in het boek. Kim van Kooten heeft met Lieveling iets unieks heeft neergepend en daarmee een stem gegeven aan al die kleintjes die dat (nog) niet hebben. Chapeau!

Lieveling
Kim van Kooten
november 2015
224 bladzijden
Paperback: €19,99
Uitgeverij Lebowski

• Lieveling
4

Puck is vijf jaar en woont met haar moeder in een achterstandswijk in Rotterdam. Op een dag verhuizen ze naar een kapitale villa in Zwijndrecht, waar de nieuwe man van haar moeder woont. Het lijkt een sprookje: de man – die door Puck ‘ome Meneer’ wordt genoemd – ontfermt zich over het meisje. Ome Meneer overlaadt haar met cadeaus, wast drie keer per week Pucks haren en samen maken ze lange tochten in zijn grote auto.

Puck is zijn lieveling.
Het is hun geheim.
Maar soms worden geheimen te groot om