Recensie: Laat me niet alleen – Sarah Armstrong

Wat zou jij doen om een kind te redden dat thuis mishandeld wordt? Dat is de vraag die voortdurend door je hoofd speelt tijdens het lezen van Laat me niet alleen. Het is haast een ethische vraag: is het geoorloofd om het recht in eigen hand te nemen en een kind bij haar moeder weg te halen, voor het te laat is?

Het nieuwe buurmeisje

Wanneer de buurvrouw van de 37-jarige Anna overlijdt, wordt het huis verhuurd aan een jong stel met een dochter. Al snel merkt Anna dat er iets niet helemaal in de haak is: het kind huilt urenlang en ziet er verwaarloosd uit. En hoewel ze al vijf is, draagt ze nog een luier. Doordat hun tuinen aan elkaar grenzen krijgt Anna contact met het meisje, Charlie, en komt erachter dat ze doodsbang is voor de vriend van haar moeder. Ook wordt ze soms buitengesloten, heeft ze een bijtplek en overal blauwe plekken op haar lijfje.

Anna besluit dat ze iets moet doen. Samen met haar vriend Dave onderneemt ze al de juiste stappen: ze belt de kinderbescherming, de politie en spreekt de ouders aan. Maar niets helpt. Anna weet dat zij de enige is die Charlie kan beschermen en neemt een beslissing die de rest van haar leven zal veranderen. Ze pakt Charlie op, zet haar in de auto en neemt haar mee.

Verstoppertje spelen

Het was geen vooropgezet plan, dus Anna rijdt naar de enige plek die ze weet waar ze haar en Charlie niet meteen zullen zoeken. Aan de andere kant van het land woont haar ex-vriend Pat, op een dichtbebost stuk land. Daar blijken ze voorlopig veilig, ook al zijn de autoriteiten naarstig op zoek naar de twee. Charlie leert tijdens die weken hoe het is om geliefd te zijn. Niet alleen door Anna, maar ook door Pat, diens vriendin en de kinderen uit buurt.  Anna krijgt voor het eerst een inkijkje in het moederschap en ontdekt dat je geen bloed hoeft te delen om een meisje als je dochter te zien. Ook leert ze op een andere manier te kijken naar haar moeder, die overleed toen Anna nog een kind was, en haar vader, die nooit meer over haar sprak.

Maar het is onmogelijk om je voor altijd te verstoppen. Uiteindelijk moeten ze een keer gevonden worden. En wat gebeurt er dan met Charlie? En met Anna?

I kidnapped a girl and I liked it

Het plot van Laat me niet alleen leent zich prima voor ethische vragen, diepgang én spanning. Want eerlijk is eerlijk, hoewel hoofdpersoon Anna goede bedoelingen heeft, ontvoert ze haar buurmeisje (onttrekt het meisje aan het ouderlijk gezag). Dat leent zich natuurlijk prima voor verassingen in het plot en onverwacht spannende gebeurtenissen. Maar daar ontbreekt het in deze roman aan. De onbeschrijfelijk liefdevolle, realistische band die er ontstaat tussen Anna en Charlie voel je als lezer haast direct, en Armstrong neemt veel ruimte om de dagelijkse gebeurtenissen en beslommeringen te delen. Maar geen moment wordt de spanningsboog echt strak gespannen.

Voor mij voelde dat als een gemis in het verhaal. Gedurende het onderduiken en de mogelijkheid tot ontdekking van Anna en Charlie, ben je als lezer nooit echt op je hoede of ongerust. Zonde, want dat zijn emoties waarmee Armstrong de lezer op het puntje van de stoel had gekregen. Zeker wanneer ze dit met net zoveel delicaat geduld als in de rest van het boek had gedaan. Het had Laat me niet alleen meteen een extra, onderhuids spannende dimensie gegeven.

Diepe liefde

Aan liefde en diepgang heeft Laat me niet alleen echter geen gebrek. Het is emotioneel een moeilijk boek voor de lezer, omdat die continu in tweestrijd staat. Een meisje van vijf hoort immers niet meegenomen te worden door haar buurvrouw, maar een meisje van vijf hoort óók thuis niet mishandeld te worden. Wat is nou het juiste? Haar terugbrengen? Haar houden?

Door de fijne schrijfstijl ben je benieuwd hoe het afloopt en Armstrong stelt niet teleur. Ze rondt het verhaal passend af en laat je achter met hetzelfde warme gevoel dat je tijdens het lezen al hebt gekregen. Al met al is Laat me niet alleen een fijne roman met ruimte voor zelfreflectie. De vraagt blijft: wat zou jij doen?

Laat me niet alleen
Sarah Armstrong
december 2018
352 bladzijden
Paperback: €19,99
De Fontein

3.5

Laat me niet alleen - Sarah Armstrong

Als Anna nieuwe buren krijgt en de blauwe plekken van hun jonge dochtertje ziet, belt ze de politie en kinderbescherming. Maar niemand luistert. Dus als de 5-jarige Charlie aanbelt en om hulp vraagt, weet Anna dat het op háár aankomt.

Wat zou jij doen? Zou jij het kind in je auto zetten en wegrijden? Zou je het kind verborgen houden en naar de andere kant van het land rijden? Zou je liegen tegen de politie? Tegen haar moeder? Hoe ver zou jij gaan om het kind van een ander te redden?