Boeken Self-published

Recensie: Kolberg – Kevin Prenger

Kolberg Kevin Prenger

De voormalig Duitse kuurbadplaats Kolberg hield in 1807 vier maanden stand toen ze werd aangevallen door Napoleon. Tegen het einde van de Tweede Wereldoorlog is die dappere geschiedenis precies wat propaganda- minister Joseph Goebbels ‘zijn’ verliezende volk wil meegeven: standhouden en blijven vechten. Het is niet voor niets dat hij een propagandafilm liet maken in en over de stad.

Kosten noch moeite werden gespaard om de Duitsers te beïnvloeden. Kolberg was op dat moment de duurste speelfilm ooit gemaakt in Duitsland, maar bereikte verre van het effect dat Goebbels hoopte. In 1945 komt de stad zelf onder vuur te liggen van het Rode Leger. Anders dan in 1807, weet de stad niet genoeg weerstand te bieden tegen het vijandige leger. In Kolberg neemt Kevin Prenger je mee in de geschiedenis van de stad en de gelijknamige laatste nazipropagandafilm.

De ondergang van een Duitse stad

Kolberg is het zesde boek dat Prenger schreef over de Tweede Wereldoorlog. Hij staat erom bekend in zijn boeken altijd de diepte in te gaan en een kant van de oorlog te belichten die niet in de geschiedenisboeken staat. Kolberg is daar geen uitzondering in. Er wordt allereerst verteld over de stad ten tijde van Napoleon en de opkomst van de stad als kuuroord en badplaats voor toeristen. Prenger heeft een feitelijke en gedetailleerde schrijfstijl, waardoor je je waant in de stad – of dat nou in 1807 of 1944 is.

Kolberg als nazipropagandafilm komt ook uitgebreid aan bod. Niet alleen het doel van propagandaminister Goebbels en de uitwerking op het witte doek worden gedeeld, ook de acteurs en hun achtergrond worden belicht. Door deze persoonlijke insteek weet Prenger de geschiedenis te verdiepen. De geschiedenis krijgt ineens een gezicht, een stem, een achtergrond, meerdere invalshoeken en verschillende overwegingen.

Natuurlijk komt ook de ondergang van de Duitse stad aan bod. Voor je het weet waan je je als vluchteling aan de kade, verstoppend in een schuilkelder of ontsnappend in het donker. Tot slot krijg je een beeld van de stad na de oorlog – wanneer Kolberg ineens geen Kolberg meer is.

Persoonlijke geschiedenis weet te raken

Na het lezen van Prengers eerdere boeken Oorlogzone zoo en Kerstmis onder vuur weet ik dat ik bij ieder van zijn boeken opnieuw geconfronteerd ga worden met een stukje geschiedenis wat ik nog niet ken. Ondanks dat historische non-fictie niet mijn voorkeursgenre is, wíl ik zijn boeken gewoon lezen. Omdat Prenger verhalen vertelt die belangrijk zijn om gelezen te worden. Omdat ze persoonlijk zijn en je raken.

Op het eerste gezicht lijkt het soms alsof je een geschiedenisboek van toen je nog op school zat aan het lezen bent. Door de gedetailleerdheid staat Kolberg vol jaartallen, namen en plaatsen. Allemaal heel feitelijk en interessant, maar door de persoonlijke verhalen, dagboekfragmenten, afbeeldingen en sfeerschetsen merk je al snel dat dit een heel ander soort geschiedenisboek is. Van meerwaarde is ook Prengers nawoord, waarin hij de link legt met de huidige tijd, waarin ‘propaganda’ door sociale media ineens heel erg dichtbij komt.

Kolberg is geen boek dat je er snel even bij pakt en van kaft tot kaft verslindt. Het is bij vlagen best zware kost en je moet je hoofd er goed bijhouden. Laat dat je echter  niet weerhouden om dit belangrijke stukje geschiedenis te lezen en nieuwe dingen te leren.

Kolberg
Kevin Prenger
januari 2020
242 bladzijden
Paperback: €23,50
Hardcover: €34,50
Brave New Books

Ik heb dit boek van de auteur ontvangen.

4

Kolberg - Kevin Prenger

30 januari 1945: de geallieerden hebben het Duitse Ardennenoffensief afgeslagen en bereiden zich voor op de Rijnoversteek. Het Rode Leger heeft de Wehrmacht verdreven uit Polen en is 70 kilometer verwijderd van Berlijn. In de door zware bombardementen geteisterde Duitse hoofdstad vindt de première plaats van Hitlers laatste propagandafilm.

‘Kolberg’ is de titel, vernoemd naar de Duitse kuurbadplaats in Pommeren die in 1807 vier maanden standhield toen ze werd belegerd door Napoleon. Standhouden, dat is de boodschap die propagandaminister Joseph Goebbels wil overbrengen op de kijker anno 1945. ‘Kolberg’ is op dat moment de duurste speelfilm ooit gemaakt in Duitsland. Duizenden medewerkers, figuranten en paarden werden tijdens de opnamen onttrokken aan de oorlogsinzet.

De stad Kolberg zelf wordt begin 1945 overstroomd door burgers uit Pruisen die op de vlucht zijn voor het oprukkende Rode Leger. Het zal niet lang duren voordat de stad opnieuw belegerd wordt. Anders dan in 1807 resulteert dit in de ondergang van de Duitse stad.