Boeken Self-published

Recensie: Kismet – Stefan Tetelepta

De 29-jarige Moira is door haar ex opgescheept met een nare rechtszaak en een flinke schuld. Ze woont tijdelijk bij haar zus Eef, die het wel prima voor elkaar heeft: leuke man, twee kinderen, fijn huis. Moira heeft die dromen al een beetje opgegeven. Sowieso kent ze de liefde die ze al zo lang heimelijk zoekt alleen uit liedjes en romantische komedies.

Tijdens een verplicht feestje bij vrienden ontmoet Moira de charmante Finn. Hoewel ze maar kort met elkaar praten, voelt het meteen vertrouwd tussen de twee. Voorbestemd. Of zoals Finn het noemt: kismet. Wanneer Moira ‘toevallig’ hardloopt door het parkje voor Finns huis, lijkt het lot de twee daadwerkelijk gunstig gezind. Ze zijn vanaf dan het hele weekend samen. Maar hoewel ze elkaar pas 48 uur kennen, voelt Finn Moira precies aan. Hij zegt de juiste dingen, weet wat ze lekker vindt en neemt haar mee op romantische tripjes. Hoe komt het dat hij al zoveel over haar weet terwijl ze elkaar amper kennen? Moira beseft dat ze haar hoofd erbij moet houden.

Maar kun je stoppen wat is voorbestemd? En hoeveel dagen heb je nodig om ware liefde te herkennen?

Feel good zoals het hoort te zijn
Journalist Stefan Tetelepta stelt zijn debuut Kismet gratis beschikbaar voor geïnteresseerde lezers. Een gedurfde zet, maar wel eentje die goed uitpakte. Verschillende websites pikten zijn boek op en inmiddels is het boek al meer dan 1000 keer aangevraagd, doorgegeven en gelezen. En terecht, want al vanaf de eerste pagina’s van Kismet wordt duidelijk dat Tetelepta een vaardig schrijver is.

Het boek begint met een geheimzinnige proloog en wordt daarna vervolgt met de belevenissen van Moira. Ze heeft alle elementen van een hoofdpersonage in een lekkere feel good roman: ze is jong, heeft net een break-up achter de rug en is helemaal klaar met mannen. En net als in een romantische zwijmelfilm ontmoet ze op een feestje waar ze he-le-maal geen zin in heeft, een hele interessante vent waar ze ook he-le-maal geen trek in heeft. Het is grappig en herkenbaar en de toon is meteen gezet.

Op momenten dat je denkt dat het verhaal cliché wordt, maakt de hoofdpersoon dit zelf bespreekbaar. In de dialogen wordt verwerkt dat het wel érg romantische komedie-achtig is of Moira vraagt zich af wat er zou gebeuren als de tijd met Finn een romantische film zou zijn. Ik kan dat altijd erg waarderen, als een auteur aangeeft dat hij weet op het randje te balanceren. Het zorgt juist voor wat nuchterheid in het verhaal en ik voel me als lezer ook serieus genomen.

Kis-wattes?
Halverwege switcht het verhaal naar het perspectief van Finn en krijgt Kismet een beetje een bovennatuurlijke plottwist. Gek, maar wel interessant. Je wilt in ieder geval verder lezen om erachter te komen wat er nu precies aan de hand is. Dit maakt Kismet even een echte pageturner. Aan het einde van het boek gaat de vaart er wel weer een beetje uit. De herhaling en het uitdiepen van de karakters zijn nodig om het plot wat meer diepte te geven, maar de spanningsboog blijft daardoor wat minder strak gespannen. Dit blijft zo tot het eind, maar door de vlotte schrijfstijl leest het boek toch heerlijk weg.

Kismet is een ontzettend bijzonder, vlot lezend verhaal dat het verdient om uitgegeven te worden. Ik ben niet zo’n fan van de titel en de omslag; daar zit nog wel een puntje van verbetering om het boek ook daadwerkelijk in de boekhandels te krijgen. Niet veel mensen zullen de term ‘kismet’ (lotsbestemming) kennen of er enige associatie mee hebben. Het klinkt ingewikkeld en geeft geen enkel idee waar het verhaal over zal gaan. De cover en het lettertype dragen ook niet bij aan de aantrekkelijkheid van het boek, ook al passen ze wel bij het verhaal. Een simpel geïllustreerde cover en een pakkende titel zouden de perfecte verpakking zijn voor dit verhaal, wat echt een cadeautje is om te lezen.

Houd je ook zo van cadeautjes? Je kunt Kismet (tijdelijk) gratis als ebook aanvragen via de website van Stefan Schrijft.

Kismet
Stefan Tetelepta
augustus 2018
305 bladzijden

4

Kismet - Stefan Tetelepta

Moira, 29, kent liefde voornamelijk van romantische comedy’s en liedjes, maar als ze de vijf jaar oudere Finn ontmoet, leert ze ook met haar hart te denken. Finn noemt het Kismet, lotsbestemming, maar kan ze wel alleen op haar hart vertrouwen? Halverwege het boek verandert het verhaal naar het viewpoint van Finn en blijkt waar onder andere uitstapjes naar Parijs en New York toe leiden.