Boeken Persoonlijke groei

Recensie: How to be an explorer of the world – Keri Smith

how to be an explorer of the world recensie how to be an explorer of the world recensie

Hoe kijk jij naar de dingen om je heen? Observeer je nog weleens mensen op straat? Neem je nog weleens geuren in je op? Valt je nog iets op aan de plek waar je dagelijks bent? How to be an explorer of the world geeft je inspiratie om beter om je heen te kijken en te documenteren wat je ervaart. Het is eigenlijk een draagbaar museum, een handleiding hoe je een ontdekkingsreiziger wordt én een pleidooi om anders naar de wereld te kijken.

Wat hebben wetenschappers en kunstenaars gemeen?

Als volwassene, zeker wanneer je eenmaal in het ritme van huisje-boompje-beestje zit, kijk je met minder verwondering om je heen. Je hebt alles al zo’n beetje gezien, de dagen lijken op elkaar en zijn volgeboekt met werk, kinderen, sporten, huishouden en vrienden. Tijd om te lummelen, te observeren of op onderzoek uit te gaan maken we meestal niet.

Wetenschappers en kunstenaars doen dat wel. Zij observeren en analyseren de wereld op een vergelijkbare manier. Ze gebruiken al hun zintuigen en proberen patronen te onderscheiden, die ze vervolgens vastleggen. Volgens Keri Smith is dat de gedachtegang van een ontdekkingsreiziger. Een ontdekkingsreiziger heeft de missie om de wereld te bekijken alsof hij deze voor het eerst ziet. How to be an explorer of the world staat daarom vol met hulpmiddelen, opdrachten, werkwijzen en geheugensteuntjes om nieuwsgieriger in het leven te staan en de dingen eens anders te bekijken.

Doe-boek voor volwassenen

How to be an explorer of the world daagt je vooral uit tot doen. Het is het beste te omschrijven als een doe-boek voor volwassenen. Dat betekent ook dat je lekker mag knippen, schrijven en plakken in het boek. Ontdekkingsreizen doe je nu eenmaal niet thuis op de bank met een boek in je hand.

Smith daagt je uit tot creativiteit met gevonden voorwerpen, bladeren, water, verf, geuren en dagelijkse gebruiksvoorwerpen. Je kunt ze beschrijven, observeren, rangschikken of verzamelen. Achterin het boek zijn speciale formats voor opgevangen gesprekken, verzamelingen, objectverslagen en ervaringsverslagen te vinden. Zo kun je je vondsten documenteren en misschien zelfs wel tentoonstellen!

Voor de gemiddelde, serieuze volwassene voelt het kunstzinnige boek, dat helemaal is geschreven in plaats van getypt, waarschijnlijk wat uit de comfortzone. Je moet als lezer echt in staat zijn om je verbeelding te gebruiken en op een andere manier naar de wereld te kijken.

Vertraag

How to be an explorer of the world daagt je uit. Niet alleen om op onderzoek uit te gaan, maar om ook flink te vertragen en jezelf te vermaken zonder technologie, internet en social media. Gewoon weer spelen, verzamelen, verwonderen. Lekker kastanjes rapen, doelloos rondzwerven, verhalen verzinnen of zwerfafval verzamelen. Er staan in totaal 58 ideeën in het boek om mee aan de slag te gaan. Je kunt ze allemaal in je eentje uitvoeren en je kunt gewoon uitkiezen wat het beste bij je past. Niets hoeft, alles mag!

Als je een keer even helemaal uit je comfortzone wilt, dan is How to be an explorer of the world een bron van inspiratie.

How to be an explorer of the world (Nederlandse editie)
Keri Smith
april 2012
204 bladzijden
Paperback: €16,99
Spectrum
Koop op bol.com

4

How to be an explorer of the world - Keri Smith

Waar je ook bent, er zijn altijd honderden interessante dingen om je heen die de moeite van het documenteren waard zijn. Door dit boek ga je de wereld op een hele andere manier bekijken; je gaat dingen doen die misschien een beetje raar zijn, je doet regelmatig bijzondere experimenten, je denkkader wordt opgerekt en je ideeën over de werkelijkheid veranderen. Als het je niet lukt om je verbeelding te gebruiken, dan is dit boek niet voor jou!

1. Leesje | 15 goedkope doeboeken voor volwassenen (onder 10 euro)

17 april 2020 at 04:12

[…] Bekijk ook onze recensie voor Keri Smiths boek: How to be an explorer of the world […]