Boeken Thrillers

Recensie: Het paradijs – Suzanne Vermeer

Zon, strand, een aquamarijnblauwe zee… Zo stellen we ons meestal een paradijs voor, niet waar? Het Griekse eiland Corfu is dan ook de perfecte setting voor de zomerthriller Het paradijs van Suzanne Vermeer.

Mark Rozenboom houdt er vakantie met jeugdvriend Fedde en de knappe Thera, die hij ontmoet heeft toen hij werkte in een vluchtelingenkamp. Thera en Mark worden al snel verliefd en als Fedde onverwacht alleen terugkeert naar Nederland, wordt gedacht dat de lovebirds gewoon samen zijn gaan backpacken en nog geen afscheid kunnen nemen van elkaar. Maar Marks moeder Liza kan zich niet sussen met die gedachte. Het is niets voor Mark om zijn moeder zo in het ongewisse te laten. Als ze geen antwoorden krijgt van Fedde, besluit ze zelf naar het eiland te vertrekken om uit te vinden waar Mark is.

Liza belandt in een web van corrupte politie en huurt uiteindelijk een privédetective in om alles over Marks laatste momenten in Griekenland te achterhalen.  Het wordt echter al snel duidelijk dat iemand het niet kan waarderen dat Liza speurt op het eiland. Na een aanslag op haar leven keert ze terug naar huis met de belofte dat ze nooit meer terug zal komen. Maar dan spoelt er een voet aan…

Een net iets minder strak gespannen spanningsboog
De boeken van Suzanne Vermeer worden gekenmerkt door hun vaart. Ze zijn simpel, spannend, hebben een typisch thriller plot en lees je op vakantie of aan het strand in korte tijd weg. Het paradijs staat hier toch wel wat verder vanaf. Natuurlijk is het nog steeds een lekkere basic geromantiseerde thriller, maar de spanningsboog was net iets minder strak gespannen.

Wellicht komt dit door de wat langere tijd die het plot beslaat. Het begint met een proloog van vierentwintig jaar geleden en ook in het verhaal zelf gaan er soms weken of maanden voorbij. Het haalt de snelheid en spanning er een beetje uit, waardoor er wat meer verhaal komt tussen de spannende episodes door. Enerzijds maakt dit het boek wat serieuzer en krijgt het wat meer body, maar daar lees je nu eenmaal geen Suzanne Vermeer voor.

Seriously?
Het voordeel van wat meer verhaal rondom de vermissing van Mark, is dat het leek alsof er in het boek ruimte was voor meer karakters dan gebruikelijk. Dat maakt je als lezer meteen wat achterdochtiger, want lange tijd weet je niet wie te vertrouwen is en welke persoon belangrijk gaat worden in de ontknoping van het verhaal.

Wel kreeg ik gedurende het lezen van Het paradijs steeds meer irritaties. Er werd keer op keer gerefereerd aan de aquamarijnblauwe zee; dat hoeft toch niet iedere keer? Na één of twee keer weet ik heus wel dat de zee aan de Griekse kust niet zo’n grauwblauw is als de Noordzee. Daarnaast maakte de proloog duidelijk dat één van de hoofdpersonen een link vanuit het verleden met het Griekse eiland heeft. In potentie een prima spanning om het verhaal mee te beginnen, maar het is jammer dat de auteur dit zo geforceerd in het daadwerkelijke verhaal heeft laten voortvloeien. Het is onmogelijk dat er zoveel toeval in een verhaal zit. Dat er een man valt in een druk restaurant, dat de ander iets laat vallen, de man dat herkent en er binnen vijf minuten één groot mysterie is opgelost. Ik geloof wel in een beetje toeval en geluk, maar ik voelde me nu als lezer soms niet helemaal serieus genomen.

Het paradijs heeft me niet verrast, maar is me ook niet enorm tegengevallen. Ik zou niet meteen naar de winkel rennen om het te gaan kopen, maar mocht je het tegenkomen of -zoals ik- gratis kunnen lezen in de vakantiebieb app, dan is het een prima tussendoortje.

Het paradijs
Suzanne Vermeer
april 2017
312 bladzijden
Paperback: €9,99
Ebook: €7,99
A.W. Bruna Uitgevers

• Het paradijs
3

Wanneer Liza Roozenboom lange tijd niks hoort van haar zoon Mark, die op vakantie is op het eiland Corfu, begint ze zich zorgen te maken. Het is niets voor de anders zo betrouwbare Mark om niet eens te reageren op de berichtjes die zijn moeder hem stuurt. Haar onrust neemt alleen nog maar toe wanneer ze Marks beste vriend Fedde spreekt. Fedde vertelt haar dat Mark een meisje heeft ontmoet met wie hij is gaan backpacken. Sindsdien lijken Mark en deze Thera in het niets te zijn verdwenen.

Hoewel iedereen in haar omgeving zegt dat er niks aan de hand is, dat Mark gewoon verliefd is en geen tijd heeft voor zijn moeder, kan Liza dat niet geloven. Mark zou haar nooit zomaar buitensluiten, er moet iets aan de hand zijn. Ten einde raad besluit ze zelf naar Corfu te gaan, in de hoop een spoor te vinden van haar verdwenen zoon. Met behulp van de enige persoon die haar wel gelooft, gaat Liza op onderzoek uit. Haar zoektocht leidt naar het eiland Kefalonia. Daar ontmoet ze een oudere man die haar meer weet te vertellen. Over Mark, maar ook over Liza’s eigen verleden…