Recensie: Glazuur – Lisette Jonkman

Recensie: Glazuur – Lisette Jonkman

Waarom kan het leven toch zo oneerlijk zijn? Na een flitsende stage stond Sophie een veelbelovende carrière te wachten bij reclamebureau CopyBlinders. Toch is ze al bijna 3 jaar ‘slechts’ Assistant Junior Copywriter. Dat klinkt best interessant, maar eigenlijk betekent dat vooral koffie halen en de spelfouten van haar leidinggevende Karlin verbeteren. Karlin, die vroeg ook nog eens haar beste vriendin was en nu een relatie heeft met de hunk van kantoor: Rein.

De maat is vol voor Sophie. Ze is het zat om steeds gecommandeerd te worden door Karlin en genegeerd te worden door haar andere collega’s. Niemand lijkt door te hebben hoeveel Sophie eigenlijk in haar mars heeft, totdat zich een uitgelezen kans voordoet. CopyBlinders zit in zwaar weer en moet vernieuwen om de concurrentie voor te blijven.  Sophie besluit tijdens het schenken van koffie voor het management haar goede ideeën eens uit de doeken te doen. Het werkt! Eindelijk wordt ze gehoord. Maar of Karlin daar zo blij mee is?

Blunderend door het leven

Alsof Sophie het op haar werk nog niet zwaar genoeg heeft, loopt ook de rest van haar leven niet echt op rolletjes. Ze woont in een piepklein appartement en durft haar ouders daar niet uit te nodigen. Zij denken namelijk dat Sophie een veel betere baan heeft!

En ook in de liefde valt ze van de ene teleurstelling in de andere. Wanneer ze tijdens een stapavondje met haar beste vriendin Troy ontmoet, lijkt dat op het eerste gezicht een perfecte match. Maar Troy is nogal jaloers en laat zich al snel van een hele andere kant zien. Gelukkig is hulp nooit ver weg en heeft Sophie genoeg lieve vrienden en familie om haar heen die haar helpen.

Romantische komedie spat van het papier

Het is haast onmogelijk om niet meteen van blunderende Sophie te gaan houden. Ze gooit koffie over haar collega’s heen, struikelt over haar eigen voeten en moet in een kerstjurkje naar een feestje van haar ouders omdat ze geen schone was meer heeft. Die onhandige, kwetsbare stukjes herkent iedereen van zichzelf en zorgt ervoor dat je je meteen met de hoofdpersoon kunt identificeren en in de juiste feeling van het verhaal komt.

Want wat een heerlijke chicklit is Glazuur! Continu spat de romantische komedie vibe van het papier af. Jonkman is ontzettend grappig en het boek leest als een sneltrein. Je duikt helemaal in het leven van Sophie, maar leert ook haar collega’s, vrienden en familie kennen. Dit zijn stuk voor stuk lieverds, met allemaal hun eigen verhaal. Zoals bijvoorbeeld buurman Tigran, die cardioloog is in zijn geboorteland, maar nu werkt als beveiliger. Of Sophies collega (dikke) Jikke, met enorm veel overgewicht, die te pas en te onpas schaamteloos vertelt over haar seksleven.

Alle karakters in Glazuur dragen bij aan het verhaal van Sophie en zorgen dat je continu geboeid bent. Feeks Karlin is de belangrijkste smaakmaker en het moment dat zij van haar spreekwoordelijke troon valt zie je van mijlenver aankomen, maar is alsnog heerlijk. Je gaat zo op in het verhaal en leeft zo mee met de karakters, dat je het boek gewoon niet kunt wegleggen.

Eind goed, al goed

Zoals het een goede chicklit betaamt bevat Glazuur een lach en een traan en eindigt het met en-ze-leefden-nog-lang-en-gelukkig. Extra leuk is dat alle karakters uiteindelijk hun geluk vinden, met elkaar of alleen, en je met een bevredigd gevoel het boek dichtslaat. Glazuur is geen boek met ontzettend veel diepgang, maar is alles behalve ongeloofwaardig. Het wordt tijd dat hier een film van gemaakt wordt (met Elise Schaap in de hoofdrol, als je het mij vraagt)!

Als je even in een leesdip zit of gewoon opgevrolijkt wilt worden, lees dan zeker Glazuur van Lisette Jonkman. Leesplezier gegarandeerd!

Glazuur
Lisette Jonkman
mei 2012
268 bladzijden
Paperback: €20,99
E-book: €7,99
Luisterboek: €9,99
Luitingh Sijthoff

5

Glazuur - Lisette Jonkman

Sophie baalt van haar nietige baantje bij het grote reclamebureau CopyBlinders. Dat haar vroegere beste vriendin Karlin haar baas is geworden en een relatie heeft met Sophies grote liefde Rein, helpt ook niet mee. Als Sophie voor de zoveelste keer vernederd wordt, is de maat vol: ze neemt het heft in eigen handen. Hou je vast!