Boeken Persoonlijke groei Werk

Recensie: Geen tijd, geen geld, toch doen – Marcel van Driel

Op kantoor hebben wij een boekenrekje, waar af en toe pareltjes van boeken in staan. Ik ben dol op non-fictie boeken, of het nu gaat om werkgerelateerde boeken of juist boeken meer gericht op persoonlijke groei: ik verslind ze. Dus op een woensdagmiddag, toen ik even een welverdiende break nodig had en langs het boekenrekje liep, vond ik Geen tijd, geen geld, toch doen. Fantastische titel en, zoals zou blijken, ook een fantastisch boek.

Van Driel is de man die ooit de grootste cd-rom winkel van Nederland opende. Geen doorslaand succes, want jij zult je er waarschijnlijk net zo min iets van herinneren als ik, maar wel een goed voorbeeld van ‘toch doen’. Want kijk, we hebben natuurlijk allemaal dromen en plannen die we ooit willen uitvoeren. Maar waarom doen we dat niet gewoon? We hebben geen geld, geen tijd, geen lef, we denken dat we het niet kunnen…

Onzin! Weg met die excuses!
Het moge duidelijk zijn dat Geen tijd, geen geld, toch doen afrekent met dit soort excuses. Je kunt je droom prima omzetten in een Waanzinnig Plan, ook als je denkt geen tijd of geld te hebben. Stuk voor stukt pelt Van Driel deze excuses af, beginnend met tijd. Want hoeveel tijd hebben we eigenlijk? Allemaal toch evenveel? Zijn je plannen wel urgent genoeg? En hoeveel tijd heb je eigenlijk nodig? Al deze vragen worden beantwoord. je krijgt ook nog eens heel veel tips én concrete oefeningen. Bye bye excuses!

Hetzelfde geldt voor geen geld. Hoe kom je aan geld? Wat kun je allemaal zonder geld? Hoe vraag je anderen om geld? Moet je de loterij winnen of zet je een crowdfunding campagne op? Van Driel behandelt het allemaal, om uiteindelijk te komen tot de kern: toch doen. Als je een fantastisch idee hebt, ga het dan gewoon doen. Ook al ben je bang om te falen. Ook als je wilt opgeven bij de eerste kink in de kabel. Ook hier krijg je weer heel veel goede tips en voorbeelden uit Van Driels eigen ervaring.

Een Waanzinnig Plan uitvoeren zal je leven veranderen
In Geen tijd, geen geld, toch doen wordt niet beweerd dat het makkelijk zal zijn. Het uitvoeren van een Waanzinnig Plan, je Grote Droom, vraagt nu eenmaal om offers. Misschien betekent het minder Facebook. Misschien betekent het niet die dure koffie van dat leuke tentje iedere morgen. Maar dit zijn maar kleine dingen die je verliest, vergeleken bij wat je allemaal kunt winnen.

De hoofdstukken zijn kort, makkelijk te lezen en bevatten enorm veel handige informatie. Je bent binnen no time gemotiveerd om aan de slag te gaan, zij het met het werken aan je droom of het uitbannen van de zaken die je als excuus gebruikt om maar niet te beginnen. De oefening om erachter te komen hoeveel tijd je plan vereist heeft mij bijzonder veel gebracht, zeker ook omdat je je doel meteen splitst in allemaal kleine acties. Zo heb je meteen een stappenplan om je doel te bereiken. Dat is trouwens ook heel confronterend, want dan heb je écht geen excuses meer, hè!

Als je net dat ene zetje in de rug nodig hebt om van je grote droom een goed uitvoerbaar plan te maken, dan is Geen tijd, geen geld, toch doen zeker een aanrader. Het boek is lekker to the point en makkelijk toe te passen. Al die dikke pillen en uitgebreide theorieën kunnen wat mij betreft de prullenbak in, want in Geen tijd, geen geld, toch doen staat alles wat je moet weten.

Geen tijd, geen geld, toch doen
Marcel van Driel
mei 2015
142 bladzijden
Paperback: €12,50
Ebook: €5,99
Scriptum

Geen tijd, geen geld, toch doen - Marcel van Driel
4.5

We hebben allemaal ooitdromen. Ooit loop ik de marathon, ooit schrijf ik een boek, ooit begin ik een camping. Toch voeren we de meeste dromen niet uit. Dat komt door onze nooitangsten.

De redenen waarom we onze dromen en plannen niet uitvoeren zijn altijd hetzelfde: we hebben geen geld, geen tijd, geen talent. Het kan eigenlijk gewoon niet. Of: ík kan het niet. En dat weten we heel zeker.

Dit boek gaat dwars door alle argumenten heen. Aan de hand van voorbeelden loodst Marcel van Driel je door alle bullshit heen die je tegenhoudt. Daarna is het aan jou: Ga je beginnen of niet? Ben jij bereid alles te geven, alles op het spel te zetten om de wereld te laten zien dat het wel kan? Dat JIJ het wel kan?