Boeken Feel Good Romans

Recensie: Geachte Mr. Knightley – Katherine Reay

Sam heeft geen gemakkelijke jeugd gehad. Ze heeft jaren doorgebracht in de pleegzorg, onder toeziende leiding van pater John, maar wordt nu te oud om nog in het systeem te blijven. Ze is inmiddels 23, maar heeft haar leven zeker nog niet op orde. Hoewel ze voor zichzelf kan zorgen door een simpel baantje, is het haar droom om schrijfster worden. Ze is verzot op Jane Austen en die personages beïnvloeden Sams leven behoorlijk. Het is soms gewoon te lastig om jezelf te zijn…

Als pater John een studiebeurs voor haar regelt via een stichting, begint Sams droom van een schrijverscarrière langzaam te ontwaken. Ze start op Medill en stuurt de verstrekker van haar studiebeurs trouw brieven waarin ze hem op de hoogte houdt van haar vorderingen, zoals hij gevraagd heeft. De verstrekker is anoniem, dus noemt ze hem Mr. Knightley, naar haar favoriete personage in Austens Emma. De brieven aan Mr. Knightley worden Sams uitlaatklep. Met elke brief die ze schrijft kruipt de gesloten jonge vrouw steeds verder uit haar comfort zone. Ze maakt tijdens haar studie eindelijk vrienden, krijgt een vriendje en leert schrijver Alex Powell kennen. Door hem krijgt ze voor het eerst echt een familie.

Maar haar vriendje Josh en vriend Alex maken het haar niet altijd gemakkelijk. Sam komt erachter wat echte liefde is en haar vertrouwen wordt ernstig op de proef gesteld. Want wie gaat er eigenlijk écht schuil achter Mr. Knightley?

Met vriendelijke groeten, Sam
Geachte Mr. Knightley is een briefroman; het verhaal wordt verteld door de brieven die Sam aan Mr. Knightley schrijft. Hij is de anonieme verstrekker van een studiebeurs, die kansarme jongeren wil helpen aan een betere toekomst. Het is de start van een heel ander leven voor Sam. Door het schrijven van de brieven aan de anonieme Mr. Knightley, die nooit terug schrijft, ontwikkelt Sam eindelijk haar eigen stem. Ze durft meer en meer van zichzelf te geven en over zichzelf te delen, waardoor haar drang om zichzelf te verstoppen achter Austen personages steeds meer naar de achtergrond verdwijnt. Gelukkig, want Sam heeft heel wat de bieden.

Het is zo’n personage waar je als lezer direct verliefd op wordt. Sam is kwetsbaar, heeft twijfels, is een beetje sociaal awkward, maar is tegelijkertijd ontzettend lief en sterk. Ze probeert haar leven op de rit te krijgen en te houden en ze groeit in het verhaal echt uit tot een sterke jonge vrouw. Dat Reay gekozen heeft voor een personage dat ‘al’ 23 is, maakt het verhaal des te krachtiger en realistischer. Het is een leeftijd waarvan gedacht wordt dat je het allemaal wel op de rit moet hebben, maar zowel bij Sam als ook in real life is het niet allemaal perfect. Het maakt het hoofdpersonage echt, niet iemand waar je tegenop kijkt of waar je jaloers op bent, maar iemand waar je je heel makkelijk mee kunt identificeren.

Een vleugje Austen
Sam is een dromer, maar weet door haar studie toch aansluiting te vinden bij leeftijdsgenoten. Het is mooi hoe Reay ook groei in deze vriendschappen laat zien. Het schuchtere Austenmeisje dat soms reageert zoals een Austenpersonage dat zou doen, omdat ze niet weet hoe ze zichzelf moet zijn, maakt langzaam maar zeker plaats voor de echte Sam. Ik ben geen Austenlezer, dus ik kon de verwijzingen naar de personages niet altijd goed plaatsen, maar dat doet niets af aan het verhaal. Het is niet nodig, maar waarschijnlijk maakt de herkenbaarheid het voor de fans nog leuker.

Reay voegt aan dit debuut tot slot ook een lekkere scheut nuchtere romantiek toe. Het is iets dat je krijgt als twee schuchtere mensen, bang voor de liefde, elkaar toch weten te vinden. Het is niet perfect, maar ook dat maakt Geachte Mr. Knightley weer zo herkenbaar. En dan is er nog de vraag wie Mr. Knightley nu is. Als lezer weet je dit al vrij snel uit te vogelen en er volgt geen bizarre plottwist. Toch is dat helemaal niet erg, want je wilt juist dat die boek eindigt in eind-goed-al-goed en ze-leefden-nog-lang-en-gelukkig. Geachte Mr. Knightley een heerlijke feel good roman, waar je heerlijk bij kunt wegdromen.

Geachte Mr. Knightley
Katherine Reay
augustus 2017
352 bladzijden
Paperback: €19,99
Uitgeverij Kok

• Geachte Mr. Knightley
4.5

De slimme twintiger Samantha Moore is opgegroeid in een weeshuis en heeft niets voor zichzelf. Studeren is een oude droom die ze allang heeft opgegeven en ze slijt haar dagen achter de toonbank bij een Starbucks. Ze weet dan ook niet wat haar overkomt als een stichting haar een studiebeurs aanbiedt. Het enige wat van haar wordt verwacht, is dat ze de mysterieuze oprichter van de stichting op de hoogte houdt van haar vorderingen. Hoewel Sam bindingsangst heeft, mensen doorgaans uit de weg gaat en vlucht in het citeren van Jane Austen-romans als iemand te dichtbij komt, voelt ze zich vreemd vrij in haar brieven aan deze Mr. Knightley, die ze nog nooit heeft ontmoet… Of toch wel?