Recensie: Gapen onder water – Revka Bijl

Het leek allemaal zo mooi en logisch toen je nog jong was. Eerst ga je naar school, dan studeren, dan krijg je een goede baan, een huis, een partner, kinderen. Maar als je eenmaal bent afgestudeerd, kom je er toch al snel achter dat je dat toekomstbeeld wat rooskleuriger bedacht had dan de werkelijkheid blijkt.

Zo ook voor de 27-jarige Veda, de hoofdpersoon in de debuutroman Gapen onder water. Ze is afgestudeerd in algemene cultuurwetenschappen, maar serveert drankjes in een klein theater. Een baan binnen haar vakgebied lijkt onvindbaar. Ze woont nog steeds met haar beste vriendin Nina en diens vriendin Phebe, heeft geen vriendje en al die mooie plannen voor ‘later als je groot bent’ lijken verder weg dan ooit.

Is dit nu later als je groot bent?
Veda spendeert veel van haar vrije tijd in een koffietentje tegenover de muziekschool, waar ze vacatures zoekt en sollicitatiebrieven schrijft. Voor diezelfde muziekschool ontmoet ze de 11-jarige Kyra, die spijbelt van haar vioollessen. Veda en Kyra raken bevriend, wat tot de nodige verbaasde reacties leidt van de mensen om hen heen.

Ondertussen vindt Veda via via een andere baan, waar haar verantwoordelijkheden vooral liggen bij kopiëren, archiveren en papierlades bijvullen. Niet echt uitdagend voor iemand die een studie heeft afgerond, maar ook Veda ontsnapt niet aan het monotone leven, de sleur, die ongenadig om de hoek komt kijken als je ineens volwassen bent.

Gapen onder water gaat dan ook over je weg zoeken naar volwassenheid. Veda, die door haar valse collega’s steevast met Vera wordt aangesproken, is daar het perfecte voorbeeld van. Het glorieuze bestaan waar iedere twintiger van droomt, blijkt een stuk moeilijker te bereiken dan de films, tijdschriften en sociale media ons als puber hebben laten geloven. En op een gegeven moment, na eindeloos, vruchteloos zoeken, schik je je een soort van in je lot. Dan is het leven gewoon zoals het is, niets bijzonders, en lijken alle dagen op elkaar.

Op de automatische piloot is nog niet zo slecht
Veda beschrijft haar dagen zonder weerstand, maar ook zonder passie. Iets lekkers bij de lunch is het hoogtepunt van de dag, een grapje in de lift een fijne meevaller. Braaf gaat ze naar kantoor als veredelde secretaresse en na het einde van weer eenzelfde dag, gaat ze soms even naar Kyra.

Het is bijzonder dat Bijl juist in deze monotone, alledaagse setting haar debuutroman laat afspelen. Het is dan wel de plek waar iedereen het meeste van zijn tijd spendeert, het is ook de plek waar niemand echt graag is. Bijl geeft deze plek een gezicht, inhoud, gevoel, zonder het beter of leuker te maken. Gapen onder water is geen boek om bij weg te dromen en Veda is geen hoofdpersoon om jaloers op te zijn. Het is een boek waar je je thuis bij voelt. Waar je je niet hoeft te schamen voor je leven dat eigenlijk helemaal niet zo spannend, flitsend en vol passie is.

Geruststellend en herkenbaar

De personen rond Veda, zoals haar vriendin Nina en de 11-jarige Kyra, laten ook ieder op hun eigen manier zien dat het leven niet zo perfect is, zelfs als het vanaf de buitenkant een mooi plaatje lijkt. Het geeft Gapen onder water iets geruststellends. Samen met de herkenbaarheid en het prettige taalgebruik leest het boek daarom prettig. Er is geen sterke spanningsboog, dus je kunt het makkelijk wegleggen, maar je wilt toch weten hoe het Veda vergaat.

Gapen onder water heeft een geruststellende aantrekkingskracht. Een roman die voelt als thuis, zonder opsmuk of ambities. Een beetje vreemd en tegelijkertijd doodnormaal. Erg herkenbaar voor iedereen die erachter is dat succes, een huis, een partner, een glorieus bestaan niet iets is wat je bij bol.com besteld en de volgende dag geleverd krijgt. Maar misschien zit hetgeen wat je echt nastreeft, geluk, wel in heel andere dingen. Kleine dingen. Zoals iets lekkers bij de lunch of een grapje in de lift.

Gapen onder water
Revka Bijl
januari 2019
254 bladzijden
Hardcover: €19,99
Nieuw Amsterdam

Koop bij bol.com

4.5

Gapen onder water - Revka Bijl

Veda heeft geen reden onsuccesvol te zijn. Ze woont in een grote stad met eindeloze mogelijkheden en is net afgestudeerd. Toch lukt het haar niet een glorieus bestaan op te bouwen, iets wat haar beste vriendin moeiteloos voor elkaar krijgt. Wanneer Veda bevriend raakt met een elfjarig meisje, merkt ze dat ze nog verder uit de pas loopt. Is er iets mis met haar? Maar wat is normaal en hoe kan ze het worden?