Recensie: Een beetje liefde – Amanda Prowse

De 66-jarige Pru en haar nichtje Milly hebben hun hele leven hard gewerkt om te komen waar ze nu staan. Ooit bakten ze cupcakes in de keuken van hun oma, nu runnen ze de beroemde patisserie Plum in de duurste wijk van Londen.

De nichtjes zijn altijd samen gebleven. Samen voedden ze ook Bobby op, de dochter van Pru’s broer Alfie die door verkeerde keuzes jong is overleden. Bobby staat op het punt te trouwen met de charmante William en alles lijkt de drie dames voor de wind te gaan. Zelfs Pru, die altijd vrijgezel is gebleven, ontmoet een man met wie het klikt. Maar dan slaat het noodlot toe…

Alle feel good ingrediënten

Een beetje liefde begint met een onheilspellende epiloog, die al direct duidelijk maakt dat Pru’s leven niet alleen maar uit zonneschijn bestaat. Ook al lijkt dat op het eerste gezicht wel degelijk zo. Ze heeft een indrukwekkende carrière, een eigen patisserie, dure kleding en fijne familie om zich heen. Wanneer ze voor het eerst in haar leven ook nog een prille relatie krijgt, lijkt het sprookje compleet. Haar nieuwe liefde is  weduwnaar, politicus en oom van William. Maar het gaat mis. Goed mis. Helemaal mis. Dubbel mis.

Een beetje liefde is een emotionele achtbaan; eentje die perfect past bij het verhaal en het type boek. Je wordt blij, boos, verdrietig en oprecht gelukkig in een tijdsbestek van zo’n 300 pagina’s. Prowse is een kei in het mee laten voelen met de personages en je op te slokken in het verhaal. Dit komt ook door de fijne plottwists, die je soms echt niet ziet aankomen! En voor een feel good boek, is dat best verrassend.

Het boek leest dan ook als een trein. Het is bijna zoals de koekjes en taartjes waar het boek vol mee staat: om je vingers bij af te likken.

Chicklit met gelaagdheid en diepgang

Maar Pru heeft een geheim. En wanneer dat uitkomt, blijkt dat behoorlijk heavy kost te zijn voor een chicklit. Opmerkelijk genoeg werkt dit juist heel goed. Het geeft het boek meer gelaagdheid en diepgang. Prowse kiest ervoor om ook de nasleep van dat geheim niet met een flinke portie feel good te maskeren of te romantiseren. Er wordt geen moment luchtig over gedaan. Het is rauw, pijnlijk en daardoor ontzettend dichtbij en herkenbaar.

Toch doet Een beetje liefde haar titel eer aan en staat er een fijne portie liefde en geluk tegenover de narigheid. Hoeveel Pru ook voor haar kiezen krijgt, achter de wolken schijnt gelukkig altijd weer de zon.

Een beetje liefde is een boek voor de romantici onder ons, die met beide benen op de grond staan. Houd je van een flinke portie liefde, maar niet van ongeloofwaardig veel zoetheid? (Behalve dan in het peperkoekmannetjes recept achterin het boek, hihi) Dan is dit boek zeker een goede keus voor jou!

Een beetje liefde
Amanda Prowse
september 2014
342 bladzijden
Paperback: €17,99
Aerial Media Company

Alleen nog tweedehands verkrijgbaar.

4.5

Een beetje liefde - Amanda Prowse

Pru Plum is de gevierde eigenaresse van de beroemde patisserie in het Londense Mayfair. Ze draagt Chanel en bezoekt de duurste kappers. Je zou niet zeggen dat deze elegante vrouw vorig jaar zesenzestig is geworden. Maar Pru is niet de zelfverzekerde, succesvolle zakenvrouw die ze lijkt te zijn. Ze heeft beschamende dingen gedaan om haar huidige status te bereiken en schuwt geen enkel middel om de geheimen uit haar verleden te beschermen, zeker niet wanneer ze, voor het eerst in haar leven, eindelijk verliefd wordt.