Boeken Thrillers

Recensie: Dertien – Steve Cavanagh

Wat als de moordenaar tijdens de rechtszaak niet terecht staat, maar in de jury zit? Dit is precies wat er gebeurt in Dertien, de vierde thriller van Steve Cavanagh met Eddie Flynn in de hoofdrol.

dertien steve cavanagh

De gruwelijke kant van Hollywoodsucces

Robert (Bobby) Salomon en zijn vrouw Ariella Bloom zijn hét nieuwe Hollywoodkoppel. Iedereen die het afgelopen jaar tv heeft gekeken wist wie ze waren. Maar dan wordt Ariella dood aangetroffen in bed, met Bobby’s beveiliger Carl Tozer naast zich. Ze zijn vermoord. Carl door letsel aan zijn schedel met een honkbalknuppel, Ariella door messteken.

Bobby wordt verdacht van de moord en zijn advocaat Rudy Carp staat voor een enorme uitdaging. Het ziet er niet goed uit voor de Hollywoodacteur. In de mond van Carl is een dollarbiljet met DNA van Bobby gevonden en ook zijn vingerafdrukken staan op de honkbalknuppel. De pers zit bovenop de zaak, die groter dreigt te worden dan die van O.J. Simpson en Michael Jackson samen. Carp wil aantonen dat de politie uitsluitend heeft gezocht naar bewijs tegen zijn cliënt en niet verder heeft gekeken. Hij huurt daarom Eddie Flynn in, die naarmate het proces vordert, steeds meer gaat twijfelen of Bobby wel de dader is.

Wat als de moordenaar niet terecht staat?

Wat de twee advocaten niet weten, is dat de moordenaar zich ondertussen verschanst in de jury. Hij doet er alles aan om zelf invloed te hebben op het proces en gaat daarbij letterlijk over lijken. De moordenaar is een meester in transformeren en lijkt geen pijn te voelen.

Wanneer Flynn de zaak verder onderzoekt, blijkt dat dit niet de eerste zaak is waar dollarbiljetten worden achterlaten bij het slachtoffer. Maar hoe meer hij te weten komt over de echte moordenaar, hoe meer hij zelf in gevaar dreigt te komen.

Puzzelstukjes die onmogelijk in elkaar lijken te passen

Het is onmogelijk om niet meteen nieuwsgierig te zijn door de ondertitel van Dertien: “De moordenaar is geen verdachte… Hij zit in de jury.” Nooit eerder las ik een dergelijk plot en Cavanagh maakt het nog interessanter door je meteen kennis te laten maken met moordenaar Joshua Kane. Direct vanaf de start van het boek krijg je verschillende puzzelstukjes van de auteur, die pas later op hun plek zullen vallen.

Cavanagh blijkt een meesterverteller. Hij geeft best wel wat weg over zijn personages en tegelijkertijd blijven ze omhuld met een zekere mysterie. Zo weet je dat Kane zich transformeert om in de jury te infiltreren en daardoor twijfel je al snel of de moorden door Bobby gepleegd zijn. Maar zelfs voor een ervaren thrillerlezer zullen alle elementen pas laat klikken tot één geheel. Hierdoor blijft Dertien tot het einde toe spannend.

Hoewel het boek het vierde in de reeks is met Eddie Flynn in de hoofdrol, is het boek goed als stand alone te lezen. Je merkt wel dat Flynn met bepaalde personages al een connectie heeft uit eerdere verhalen, maar je mist geen informatie om het boek goed te kunnen volgen. Sterker nog, de missende informatie maakt alleen maar nieuwsgierig naar de andere boeken met Flynn in de hoofdrol. En aan het slot te merken, zal dit ook zeker niet het laatste boek over hem zijn.

Filmische thriller waarbij je continu op het verkeerde been wordt gezet

Dertien is een ontzettend spannende thriller. Je wordt continu op het verkeerde been gezet en het zou me niets verbazen als het boek ooit verfilmd wordt. Daar leent het plot zich uitstekend voor. Het geloofwaardigheidsgehalte is echter niet al te hoog en dat vind ik toch altijd een beetje jammer bij dit soort boeken. De slechterik heeft een soort superheldkrachten en als het op een confrontatie aankomt tussen Flynn en de politie dan komt hij daar wonder boven wonder erg goed uit.

Maar goed, spannend en vermakelijk is het allemaal wel. Dertien zit heel erg goed in elkaar en Cavanagh weet continu de spanning hoog te houden. Dus als je houdt van ingewikkelde rechtbankzaken, actie, een goed verhaal en spannende moordcomplotten, dan zou ik Dertien héél snel aanschaffen.

Dertien
Steve Cavanagh
februari 2019
376 bladzijden
Paperback: €17,50
E-book: €9,99
Luisterboek: €14,99
Luitingh Sijthoff

4

Dertien - Steve Cavanagh

Het beroemdste koppel uit Hollywood had de wereld aan hun voeten. Nu wordt Hollywoodster Robert Solomon aangeklaagd voor het vermoorden van zijn prachtige vrouw. In het proces van de eeuw wil de verdediging slechts één man in hun team: advocaat en voormalig oplichter Eddie Flynn. Alles wijst erop dat Robert schuldig is, maar tijdens het proces begint Eddie daaraan te twijfelen.

Wat als de echte moordenaar helemaal niet terechtstaat? En wat als de moordenaar een van de juryleden is?