Recensie: De mooiste dag van je leven – Tamara Haagmans

De mooiste dag van je leven begint, precies zoals het hoort, met een trouwjurk. En bijpassende schoenen. Maar zonder bruidegom.

Krista werkt in een kringloopwinkel en daar is net een ongedragen trouwjurk in een poepchique doos gearriveerd. Ze besluit de jurk op aandringen van haar collega Marthe te passen. De jurk zit haar als gegoten. Als haar bazin Sylvia haar betrapt in het gewaad, verzint Krista snel een smoesje en koopt hem. Maar als ze thuiskomt, vindt ze in de doos een boekje met trouwgeloftes én een ring. Ze besluit dat ze deze echt niet kan houden. Ze gaat op onderzoek uit om ze aan de oorspronkelijk eigenaresse terug te kunnen geven.

Maar er is geen eigenaresse. Er is alleen Roy. De jurk was bestemd voor de dag waarop hij met Eline zou trouwen. Ondanks – of misschien wel dankzij – hun bizarre ontmoeting, ontstaat er een band tussen Krista en Roy. Maar durven ze wel eerlijk naar elkaar te zijn? Hoe belangrijk is het loslaten van het verleden voor een onbezorgde toekomst?

Feel good met hoofdletter F

Vanaf de eerste bladzijde van De mooiste dag van je leven waan je je in een bad van feel good. De schrijfstijl van Haagmans is als een vriendin die gezellig tegen je kletst met een bakje thee en een schaal koekjes in het midden. Heerlijk om helemaal te ontspannen en volledig van te genieten.

Krista is ook de perfecte hoofdpersoon. Ze is een beetje onzeker, maar wel heel erg leuk zónder dat ze het zelf doorheeft. Ze heeft het niet makkelijk gehad, haar moeder is overleden en haar halfbroer heeft een drugsverleden. Haar bazin Sylvia kent ze al haar hele leven en voelt als een tweede moeder, wat de huiselijkheid en warmte in het verhaal direct al doet opschroeven.

De mooiste dag van je leven heeft het dus eigenlijk allemaal: likeable karakters, plottwistjes die voor wat diepgang zorgen en een wolk van romantiek die vanaf het prille begin van het verhaal op uitbarsten staat. Ik wilde van dit boek houden en bij vlagen deed ik dat ook, maar in de details is Haagmans zó gemakzuchtig, dat ik me als lezer een beetje voor de domme gehouden voelde.

Een warm gevoel, maar wel een beetje makkelijk

Begrijp me niet verkeerd, feel good boeken mogen net als romantische komedies een beetje ongeloofwaardig zijn. Met nadruk op een beetje. Wanneer dat niet goed gedoseerd wordt, dan zakt het geheel langzaam af naar matig. Haagmans neemt het niet zo nauw met toeval om het verhaal aan elkaar te rijgen, met name als het aankomt op de relatie tussen Krista en Roy. De keuzes die beide maken, zeker vlak na hun ontmoeting, zijn volslagen onrealistisch. Het is jammer dat Haagmans dit niet beter balanceert, want dit maakt de gebeurtenissen die daaruit volgen ook minder geloofwaardig.  Zelfs een beetje makkelijk.

Kun je hier doorheen prikken, dan is De mooiste dag van je leven een heerlijk boek, waar je zo doorheen vliegt. Het verhaal tussen Krista en Roy vormt de hoofdlijn, maar ook de andere verhaallijnen en karakters dragen met hun persoonlijkheid en perikelen hieraan bij. Bij het slot vallen alle puzzelstukjes perfect in elkaar en zijn er geen open eindjes. Erg verrassend is het einde niet, maar dat wíl je bij een feel good boek ook niet. Je wilt – en krijgt – eind goed, al goed.

Ondanks de onrealistische elementen, die het verhaal echt te kort doen, zal De mooiste dag van je leven je met een warm gevoel en een glimlach achterlaten.

De mooiste dag van je leven
Tamara Haagmans
juni 2019
288 bladzijden
Paperback: €12,99
E-book: €7,99
Luisterboek: €9,99
Luijtingh Sijthof

3.5

De mooiste dag van je leven - Tamara Haagmans

In De mooiste dag van je leven van Tamara Haagmans vindt Krista, medewerker bij een kringloopwinkel, in een oude doos een trouwjurk. Op aandringen van haar collega Marthe past ze de jurk en… hij zit als gegoten. Maar Krista heeft geen vriend, laat staan trouwplannen. Dan vindt ze in dezelfde doos ook nog trouwgeloftes en een ring. Van wie is de jurk geweest?

Krista besluit op zoek te gaan naar de eigenaar en komt terecht bij Roy. Ze hebben meteen een goede klik, maar Roy heeft een groot verdriet te verwerken. En durft Krista haar eigen geheimen wel prijs te geven…?