Boeken Persoonlijke groei

Recensie: De kleine wereldverbeteraar – Guusje Slagter

Jij kunt verschil maken, aldus Guusje Slagter. Haar tweede boek De kleine wereldverbeteraar heeft niet voor niets als ondertitel: “Het boek dat begint en eindigt bij jezelf.” Alle kleine beetjes helpen en gebruik wat je hebt te geven daarom ook voor het goede.

Het begint met een brief die gevonden wordt op een bankje bij het IJ. ‘Aan de persoon op de bank’ staat erop. Het is het begin van een reeks inzichten die per brief op allerlei manieren steeds weer bij de ik-persoon terecht komen. De brieven nemen de persoon mee op een reis van perspectieven. Ze bevatten sprookjesachtige verhalen die ervoor zorgen dat je even uit je routine stapt en weer gaat nadenken over wat je nu eigenlijk doet of hoe je de wereld ziet.

De boodschappen die hieruit voortkomen gaan over zijn wie je zelf beslist dat je bent, dankbaarheid, harmonie en niet alleen luisteren naar wat andere vertellen, maar vooral zelf kijken naar hoe de wereld in elkaar zit. Alles wat je doet heeft weer impact op iets anders. Dus als er maar genoeg kleine wereldverbeteraars zijn, dan krijgen we vanzelf een betere wereld.

Jij kunt ook een kleine wereldverbeteraar zijn
Slagter pleit in De kleine wereldverbeteraar voor de bewustwording dat iedereen nu al iets kan doen om de wereld een beetje beter te maken. In andere boeken klinkt dit vaak een beetje zweverig en de mensen die erover schrijven lijken meestal vreselijk betweterige moraalridders (sorry), maar Slagter pakt dit gelukkig heel anders aan. Zij creëert door middel van korte brieven met verhalen een droomwereld en spiegelt daarna hoe je daar gemakkelijk naar kunt handelen. Het klinkt misschien cliché, maar het zit vaak echt in de kleine dingen.

De boodschappen die meegegeven worden en door het verhaal verweven zijn, zijn dan ook simpel en helder. Bijvoorbeeld “Zonder tevredenheid zul je nooit wat bereiken.” en “Het accepteren van anderen, begint bij het accepteren van jezelf.” We weten het allemaal, maar in de context van het verhaal van de Lutenaren of De olifanten en de reus, krijgen ze weer nieuwe betekenis. Slagter zet ook aan tot handelen. Geen goedkope rommel meer aanschaffen, je geluk vergroten door je welvaart te delen en je eigen mening vormen door meer te luisteren. Daar kan natuurlijk niemand het mee oneens zijn en de prachtige illustraties en opmaak van het boek, maken dat De kleine wereldverbeteraar echt een bepaalde vibe over zich heeft die die boodschappen alleen maar versterken.

Aan de slag!
Om te voorkomen dat je het boek dichtslaat, de magische vibe van het boek verbreekt en gewoon weer doorgaat met je leven, staan er in het boek ook een aantal concrete tips van andere kleine wereldverbeteraars. Die gaan bijvoorbeeld over afval, duurzame kleding en goed eten. Er is zelfs ruimte om je goede voornemens en belangrijkste lessen op te schrijven.

De kleine wereldverbeteraar is echt een leuk boekje wanneer je op een laagdrempelige manier aan de slag wilt om de wereld een stukje mooier te maken. Het boek is absoluut niet belerend en heeft helemaal geen self help karakter met ingewikkelde levenslessen. De boodschap wordt overgebracht door fictieve verhalen en concrete tips, die ook nog eens prachtig vormgegeven zijn. Slagter heeft een fijne schrijfstijl, alsof ze een vriendin is die gezellig tegen je kletst. Toch zijn de overdenkingen vaak erg groot en conceptueel, zoals dankbaarheid en harmonie, waardoor het gevaar dreigt dat dit bij de lezer ook enigszins abstract blijft. Maar het allerbelangrijkste: het boek is zeker een aanrader om in die wereldverbeteraar vibe te komen. You can do it!

De kleine wereldverbeteraar
Guusje Slagter
januari 2017
176 bladzijden
Hardcover: €17,95
Aerial Media Company

• De kleine wereldverbeteraar
4

Er waren eens heel veel mooie mensen op een grote planeet en die leefden nog lang en gelukkig… Toch? Maar als we zo doorgaan misschien in de toekomst wel niet meer. Hoe kunnen wij als individu daar nu iets aan doen?

De kleine wereldverbeteraar neemt je mee op een reis vol verhalen die als een spiegel kunnen fungeren van de huidige werkelijkheid. Met een humoristische ondertoon trekt de auteur je uit de werkelijkheid en kom je terecht in een sprookjeswereld. En die wereld zet je aan het denken en inspireert om de boodschap in het dagelijks leven toe te passen. Die inspiratie wordt omgezet tot concreet handelen met behulp van het praktische gedeelte in het boek. Concrete tips en daden om als enkeling de wereld een stukje beter te maken. Guusje Slagter schreef eerder het succesvolle boek Dit ben ik en gelooft in de kracht die een ieder uitstraalt en ook weer wordt opgevangen door de mensen om hen heen. Elke persoon heeft zijn eigen kracht. Met dit boek strijdt ze tegen het negativisme dat zich overal om ons heen verspreidt. Door jou te laten zien dat jij al verschil kan maken, als kleine wereldverbeteraar. En, als er dan genoeg kleine wereldverbeteraars zijn, zal de wereld nog lang en gelukkig voortbestaan. Dus doe mee!