Boeken Self-published

Recensie: De kale kaketoe – Anouk Brusse

Kunstenares Aimée de Lange vertrekt op reis naar Barcelona. Ze heeft een relatiebreuk achter de rug en kent daar Alba, de vriendin van haar ex-baas Jack. Omdat haar schilderijen niet voldoende opleveren werkte ze een aantal maanden als webdesigner bij zijn telemarketingbedrijf. Jack is een enorme eikel, maar Alba blijft keer op keer naar hem teruggaan.

Alba stelt Aimée voor aan de Franse kunstenares Sophie en een ander stel flamboyante vrienden. Aimée is onder de indruk van Sophie. De ongrijpbare vrouw intrigeert haar enorm en het duurt niet lang voordat ze verliefd op haar wordt. Hoewel het voelt alsof Aimées hart eindelijk weer open gaat, blijkt zeker niet iedereen het beste met haar voor te hebben. Aimée mag dan haar hart in Spanje verloren hebben, het is maar de vraag of ze daar eindelijk het ultieme geluk gaat vinden.

De Spaanse zoektocht
Anouk Brusse is beeldend kunstenares en exposeerde zelf ooit in Barcelona. Of De kale kaketoe gebaseerd is op haar eigen ervaringen weet ik niet, maar het zou verklaren waarom het boek aanvoelt als een persoonlijk relaas. Het is geschreven in de ik-vorm en hoewel de hoofdpersoon in haar vertellen vrij rationeel is, wordt al snel duidelijk dat ze het niet gemakkelijk heeft. Ze is op zoek naar zichzelf, naar een carrière als kunstenares en naar een andere omgeving.

Als lezer hoop je natuurlijk dat het in Spanje beter wordt. Zon, zee, vriendschap en liefde: het lijken de perfecte ingrediënten voor een feel good roman. Even lijkt het ook die kant op te gaan, maar Aimée wordt vooral teleurgesteld. Aan het eind is ze een ervaring rijker, maar een hoop illusies armer.

Niet zo verpletterend
De kale kaketoe bevat veel dialoog in het Engels, iets waar in boeken niet zo vaak voor wordt gekozen. Tweetaligheid in een verhaal is altijd lastig en ook hier is het niet perse een aanvulling, maar geeft het boek wel wat van de typisch buitenlandse vakantiesfeer mee. Wel is het allemaal wat langgerekt, waardoor de vaart behoorlijk uit het verhaal gaat. Er is weinig show, don’t tell.

De liefdevolle, Nederlandse stabiele factor in Aimées leven is haar vader, die haar met zijn wijsheden en goede raad ondersteunt. Deze stukken zijn echt lichtpuntjes in het verhaal, dat vooral bestaat uit een aaneenrijging van niet al te interessante gebeurtenissen. Het lijkt bijna alsof Brusse zomaar een stukje uit het leven van hoofdpersoon Aimée in De kale kaketoe heeft geplakt. Ik miste de clou, een boodschap, hoop, een reden waarom dit boek is geschreven en belangrijk is om te lezen. Natuurlijk zijn er de grillen van het leven, maar ik miste noodzaak in De kale kaketoe.

Het boek heeft dan ook geen verpletterende indruk op me gemaakt en het lezen voelde, door het gebrek aan spanningsboog, soms als een worsteling. Brusse gaf het boek in eigen beheer uit via Brave New Books en ik denk dat een reguliere uitgeverij zich hier niet snel aan zal wagen. Toch krijgt De kale kaketoe wat credits voor de liefdevolle wijsheden van Aimées vader en de aantrekkelijke cover.

De kale kaketoe
Anouk Brusse
juli 2016
188 bladzijden
Paperback: €22,95
Ebook: €11,95
Brave New Books

2

De kale kaketoe - Anouk Brusse

Na een moeilijke periode stapt Aimée de Lange op een vliegtuig naar het zonnige Barcelona. Door een samenloop van omstandigheden ontmoet zij daar de mysterieuze kunstenares Sophie. Het is het begin van een reeks gebeurtenissen die het leven van Aimée voorgoed zullen veranderen…

Een roman over de liefde als katalysator, over vriendschap en illusie, over de stormen van de geest, over de band van een dochter met haar vader, over de schoonheid van de dood en de grillen van het leven.