Boeken Young Adults

Recensie: Ctrl Alt Delete – Tamara Haagmans

Lily is negentien, woont net op zichzelf en na jaren van behandelingen tegen NonHodgkin heeft ze eindelijk weer genoeg energie om te dansen. Het was altijd al haar lust en haar leven, maar door de chemobehandelingen was ze zo verzwakt, dat ze haar droom om professioneel danseres te worden in de ijskast moest zetten. Tot nu! Ze is uitgekozen om te dansen in een clip van een populaire boyband, waar ook gameontwerper Jim aan meewerkt.

Ondanks een wat moeizame kennismaking, krijgen Lily en Jim al snel meer dan alleen professionele interesse in elkaar. Dit komt vooral omdat Jim in zijn vrije tijd als Batman zieke kinderen opvrolijkt in het ziekenhuis. Het raakt Lily, door haar eigen verleden met kanker, en ze smeed enthousiast plannen om hem te helpen met zijn liefdadigheid. Maar ondanks dat alles Lily eindelijk weer voor de wind lijkt te gaan, gebeurt er iets verschrikkelijks. En dan ineens staat alles op z’n kop.

Wankele start
Ctrl Alt Delete is geen boek dat je vanaf het eerste hoofdstuk compleet overdonderd. De eerste paar hoofdstukken zijn zelfs wat onwennig. De acties van hoofdpersoon Lily lijken nogal onlogisch, je komt hier en daar een slordigheidje tegen en de tijdsverloop is nogal hak op te tak. Het geheel voelt wat houterig, alsof je een ruwe versie van het verhaal leest. Je moet er even doorheen prikken en de tijd nemen om erin te komen, want hoe verder je in het verhaal komt, hoe beter het wordt.

De achterflap geeft al weg dat er iets vreselijks staat te gebeuren als het leven Lily eindelijk lijkt toe te lachen. Je kunt als lezer nog voordat je een letter hebt gelezen al een beetje raden wat dat is en Haagmans verrast niet. Normaal gesproken is dat een teleurstelling, verrassingen zorgen immers voor een strak(ker) gespannen spanningsboog, maar er zit genoeg emotionele spanning in het verhaal om verder te willen lezen. Lily zit in een rollercoaster van emoties en als lezer ga je daar helemaal in mee. Ook de kleine onlogische puntjes en de grote sprongen in tijd zijn hierdoor niet meer zo belangrijk. Het plot van Ctrl Alt Delete is zo krachtig dat het geen moment teleurstelt.

IJzersterk slot
Haagmans kan nog iets beter worden in show don’t tell, zodat ze niet al die emotionele spanning te vroeg weggeeft, maar de levensechte gebeurtenissen, rake emoties en prettige dialogen maken een hoop goed. Daarmee wist het boek immers onverwacht m’n hart te veroveren en tot tranen te roeren. Alles zit er in: liefde, vriendschap, volwassen worden, een lach en een traan.

Natuurlijk kan het allemaal wat strakker en soepeler qua schrijfstijl, maar Haagmans groeit door het verhaal heen, tegelijk met de emotionele lading van het plot. Dit blijft letterlijk zo tot aan de laatste letter van de epiloog, waar het verhaal een emotioneel hoogtepunt beleefd en waar je als lezer misschien toch nog een beetje wordt verrast.

Als je een boek perse wilt uitlezen, dan is het gewoon een goed boek. Ctrl Alt Delete is absoluut een goed boek.

Ctrl Alt Delete
Tamara Haagmans
juni 2018
197 bladzijden
Paperback: €18,95
Ebook: €7,99
Kabook Uitgevers

Ctrl Alt Delete - Tamara Haagmans
4.5

Lily werd als kind behandeld voor NonHodgkin, maar moest daardoor noodgedwongen stoppen met dansen. De behandeling slaat aan, en na een lang behandeltraject wordt Lily genezen verklaard. Ze pakt haar leven weer op en na jaren hard werken komt haar wens uit: ze mag dansen in de videoclip van Unity, een van de hotste boybands op aarde! Ze ontmoet Jim, gameontwerper, en samen moeten ze werken aan haar clip. Jim blijkt een irritante kwal, die het bloed onder Lily’s nagels vandaan haalt. Toch krijgt Lily gevoelens voor Jim, als ze een andere kant van Jim ontdekt en ziet hoe hij zich inzet voor kinderen in het ziekenhuis. Langzaam maar zeker groeien ze naar elkaar toe. Het leven lijkt Lily eindelijk toe te lachen. Tot dat vreselijke moment…