Boeken Boekspirerend Kinderboeken

Recensie: Bedtijdverhalen voor rebelse meisjes – Elena Favilli & Francesca Cavallo

Er waren eens twee meisjes die droomden van meer vrouwelijke rolmodellen. Veel boeken, tv-shows en films hebben namelijk geen prominent vrouwelijk karakter. En daar moest verandering in komen, aldus Elena Favilli & Francesca Cavallo in 2016. Ze startten de meest succesvolle crowdfundings- campagne voor een boek ooit en zamelden meer dan $600.000 in om Bedtijdverhalen voor rebelse meisjes te realiseren. Het geïllustreerde voorleesboek bevat 100 verhalen over bekende en minder bekende inspirerende vrouwen, die op hun eigen rebelse manier de wereld hebben veranderd.

Meisjes identificeren zich nog altijd met prinsessen die gered worden door hun prins. Er zijn weinig verhalen van prinsessen die een prins redden, of zichzelf, of op eigen kracht de wereld veranderen. Hoewel we gelukkig steeds meer stoere chicks zien op tv en social media, is het aantal vrouwelijke rolmodellen in boeken en films nog steeds ver ondergeschikt aan het aantal mannelijke helden. Daar hebben Elena Favilli en Francesca Cavallo met Bedtijdverhalen voor rebelse meisjes verandering in gebracht! Zij schreven 100 voorleesverhalen over inspirerende vrouwen, met illustraties van 60 vrouwelijke kunstenaars. Het resultaat is een prachtig, kleurrijk en robuust voorleesboek voor alle meisjes met grote dromen.

Van Cleopatra tot Serena Williams

Rebelse meisjes vind je in alle tijden en in alle soorten en maten. Sommige meisjes kennen we allemaal, anderen veranderden de wereld zonder bekendheid te vergaren. Bedtijdverhalen voor rebelse meisjes heeft al die meisjes en hun verhalen gebundeld en op inspirerende wijze vormgegeven. Het boek staat vol geleerden, sporters, schilders, activisten, muzikanten, artsen en presidenten. Allemaal meisjes die iets belangrijks hebben gedaan, ontdekt of op een andere manier een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan de wereld.

Een uniek portret

Alle verhalen beslaan één bladzijde en een geïllustreerd portret van het rebelse meisje in kwestie. Deze portretten zijn gemaakt door vrouwen van over heel de wereld (ook Nederland) en tonen zo bij elkaar een unieke variëteit aan illustraties. Het is bewonderenswaardig hoe Favilli en Cavallo zo’n diverse collectie van vrouwelijke rolmodellen en kunstenaars hebben samengesteld.

De verhalen in Bedtijdverhalen voor rebelse meisjes zijn wel afwisselend, maar niet altijd even sterk geschreven. Soms zijn ze erg kinderlijk, terwijl andere verhalen juist erg moeilijke woorden bevatten voor een voorleesboek. Ook zijn de verhalen verschillend opgebouwd, waardoor de ‘rebelse daad’ van het meisje niet altijd krachtig is verwoord of naar voren komt.

Identificeren als rolmodel

Het concept van Bedtijdverhalen voor rebelse meisjes is briljant en veel meer auteurs zouden zich mogen laten inspireren door deze 100 echte rebelse vrouwelijke rolmodellen. Want inspirerend zijn ze zeker. Volgens Favilli en Cavallo is het belangrijk dat meisjes zich meer identificeren met sterke vrouwelijke rolmodellen. Het inspireert ze, zorgt voor meer zelfvertrouwen en helpt ze om grotere doelen na te streven. Er is achterin het boek dan ook ruimte om je eigen verhaal te schrijven.

Maar meisjes blijven nu eenmaal meisjes, zo weten ook Favilli en Cavallo. Daarom heeft het auteurskoppel het boek toch iets sprookjesachtig willen meegeven door veel van de verhalen te beginnen met ‘er was eens..’. Meisjes – zeker ook rebelse – mogen zich nog steeds als een prinses in een sprookje wanen. Alleen is de vrouwelijke hoofdpersoon geen jonkvrouw in nood, maar een stoer rebels meisje dat de wereld kan veranderen!

Bedtijdverhalen voor rebelse meisjes
Elena Favilli & Francesca Cavallo
Rose Stories