Boeken Thrillers

Recensie: Al is de leugen nog zo snel – Lisa Scottoline

Chris Brennan is absoluut niet wie hij zegt dat hij is. Toch solliciteert hij succesvol bij de Central Valley High School, als leraar maatschappijleer en assistent honkbalcoach. ‘Chris’ is bij duistere zaken betrokken en vanaf de eerste dag specifiek geïnteresseerd in drie jongens, die zowel in zijn klas als in zijn honkbalteam zitten: Evan Kostis, Jordan Larkin en Michael ‘Raz’ Sematov.

Evan is de rijkeluiszoon, Raz’ vader is pas overleden aan alvleesklierkanker en Jordan wordt alleen door zijn moeder opgevoed. Chris richt zijn pijlen op Jordan, maar alle drie de jongens en hun moeders blijven zijn aandacht houden. Allemaal hebben ze zo hun geheimen, maar wie van hen heeft iets te maken met een geplande bomaanslag? En is het toeval dat één van de leraren zelfmoord pleegt? Of was er misschien opzet in het spel?

Mysterieuze plotwendingen
“Chris Brennan solliciteerde naar een baan als leraar op Central Valley, de middelbare school, maar hij was een bedrieger. Zijn cv was nep en zijn identiteit was compleet vals.” Met deze zinnen begint de psychologische thriller Al is de leugen nog zo snel. Al direct weet je dat het niet helemaal pluis is met Chris, dat hij zelfs iemand in de keel heeft gestoken, maar pas vele plotwendingen later beginnen de puzzelstukjes in elkaar te vallen. Een tijd lang word je op het verkeerde been gezet en stukje voor stukje ontrafel je het plot, dat tot het laatste moment spannend blijft.

De drie jongens waar Chris zijn pijlen op richt hebben allemaal zo hun eigen sores en lange tijd weet je niet wiens problematiek verband houdt met Chris’ mysterieuze zaakjes. Hun verhaallijnen lezen prettig weg en geven het boek de nodige afwisseling. Omdat ook hier de puzzelstukjes pas laat allemaal bekend worden gemaakt, blijf je nieuwsgierig naar de karakters. Het is in het begin wel even een klus om de jongens en hun moeders goed uit elkaar te houden – welke moeder hoort nu ook alweer bij welke zoon – maar naar verloop van tijd is het vanzelfsprekend en verweven de verhaallijnen ook met elkaar.

Filmisch spannend, maar met weinig oog voor de realiteit
Al is de leugen nog zo snel heeft alles in zich. Het begint als een mysterie en eindigt als een razende actiethriller met een vleugje romantiek. Scottoline schrijft vol vaart en actie, waardoor het boek leest als een film. Het einde zou dan ook perfect passen in een James Bond-film, inclusief het geloofwaardigheidsgehalte. Want eerlijk is eerlijk, het boek bevat een hoop Hollywood-achtige fantasie en weinig realiteitszin. Daar moet je als nuchtere Hollander een beetje doorheen prikken, want het sluit goed aan bij de inhoud en omvang van het plot.

Je zult je geen moment vervelen met Al is de leugen nog zo snel. Zodra het boek voortkabbelt staat er alweer een plotwending of verrassing gereed, terwijl de onderhuidse spanning gewoon doorbroeit. Een fijn boek met actie, mysterie en een beetje romantiek.

Al is de leugen nog zo snel
Lisa Scottoline
maart 2018
367 bladzijden
Paperback: €19,95
Ebook: €12,99
Luijtingh Sijthoff

4

Al is de leugen nog zo snel - Lisa Scottoline

Op papier lijkt de nieuwe leraar Chris de ideale man, maar alles aan hem is een leugen…

Drie moeders, van wie hun zonen gezamenlijk in het sportteam op school zitten, raken verwikkeld in een sinistere plot als er een nieuwe leraar, Chris Brennan, op school komt die niet is wie hij zegt te zijn. Maar iedereen blijkt geheimen te hebben, hoewel sommige dodelijker zijn dan andere…