Recensie: 19% kans op geluk – Yvanka van der Zwaan

Ava heeft alles prima op orde en is vooral lekker stabiel. Ze werkt al jaren bij een evenementenbureau, heeft twee goede vriendinnen met wie ze lief en leed deelt en een 14-jarige dochter. Dat haar grote liefde Thijs en vader van Cléo haar een jaar geleden verliet voor de oppas, kwam volledig onverwacht in het zo zorgvuldig geplande leven van Ava. Maar met behulp van spreadsheets, to do lijstjes en draaiboeken heeft ze binnen no time weer alles op orde. De meiden kunnen het prima samen rooien.

Totdat haar zo zorgvuldig gestructureerde leven compleet overhoop wordt gehaald. Haar ex Thijs staat verwilderd voor haar deur. Hij is op straat gezet door oppas Natalja en dringend op zoek naar een plek om te slapen. Een nachtje. Of twee. Een week. Een maand. Oftewel, hij komt gewoon weer thuis wonen. Tot grote vreugde van Cléo, maar Ava zit he-le-maal niet op hem te wachten.

Ook vindt er een overname plaats op haar werk, waardoor de excentrieke Sophie aan het roer komt. Zij houdt van lekker out of the box en Ava blijkt de enige starre, blauwe pinguïn te zijn tussen de gele vlinders.  En alsof dat nog niet erg genoeg is, belandt ze door haar buurvrouw Melanie op een datingsite. Aangespoord door haar vriendinnen verzint Ava een methode om de kans van slagen van haar potentiële matches in een overzichtelijke Excel-sheet te krijgen…

De Nederlandse Bridget Jones
Dit boek stond hoog op mijn verlanglijstje van augustus. Een goede keuze, blijkt nu, want Van der Zwaan heeft mijn enthousiaste verwachtingen meer dan waar gemaakt. Ik heb ontzettend genoten van dit hilarische feel good verhaal. 19% kans op geluk is het typisch Nederlandse antwoord op Bridget Jones.

Ava is zo’n karakter waar je als lezer meteen van gaat houden. Ze kan geen nee zeggen tegen de belachelijke verzoeken van haar oude buurvrouw, maakt tijd voor telefoontjes met haar bazige moeder en probeert een zo goed mogelijke moeder te zijn voor haar puberdochter. Daarnaast heeft ze ook nog eens een verantwoordelijke baan, moet ze dealen met haar lapzwans ex én alles plannen, regelen en in de gaten houden. Want haar vermogen om alles te structureren is haar grote kracht. Het brengt haar in de meest hilarische situaties en maakt haar af en toe onuitstaanbaar. Daarom kun je je juist zo goed met haar identificeren: ze is niet perfect, maar ze doet haar best.

Hilarisch nuchter
De vlotte schrijfstijl en de herkenbare elementen in het plot maken 19% kans op geluk tot een boek dat je wilt blijven lezen. Iedereen die de afgelopen vijf jaar op kantoor heeft gewerkt, weet dat het ontzettend hip is om medewerkers te categoriseren in kleuren. Van der Zwaan gebruikt dit op een briljante manier in haar boek, door Ava de enige blauwe pinguïn op kantoor te maken, waar volgens haar baas dus van alles verkeerd aan is. Maar ook de zorgen om een ouder vriendje van dochter Cléo, haar datingperikelen, vriendschappen en situatie met ex Thijs zijn herkenbaar en ontzettend grappig beschreven.

Zo is er een heel stuk geweid aan het niet terug appen van een ‘scharrel’ van Ava. Hij komt online, leest haar bericht, maar laat vervolgens niets horen. Eerst denkt ze nog dat hij druk is, dus stelt ze een makkelijke, concretere vraag. Hij begint te typen, maar er verschijnt geen bericht en hij gaat weer offline. Ondertussen wordt Ava natuurlijk steeds gefrustreerder. Herkenbaar? Ik weet zeker dat álle single vrouwen weten hoe het voelt om op eenzelfde manier als Ava genegeerd te worden. Juist door die herkenbare scènes krijg je een goed gevoel en relativeer je je eigen misstappen wat meer.

Happy end, maar niet cliché
Zoals het een feel good roman betaamt eindigt het natuurlijk in eind goed, al goed. Als lezer zie je al redelijk vlot aankomen welke kant het op gaat, maar de uitwerking is niet heel erg cliché, juist een tikkeltje nuchter. Hetzelfde doet Van der Zwaam bij haar personages. Ze zijn grappig en herkenbaar, maar niet stereotyperend of over de top. Bonuspunten! Hoewel er nog wel een aantal open eindjes zijn aan het einde van het boek, voelt het toch als een prima afgerond geheel.

19% kans op geluk heeft alle elementen om je van begin tot eind te boeien en voortdurend te laten glimlachen.

19% kans op geluk
Yvanka van der Zwaan
augustus 2018
272 bladzijden
Paperback: €21,99
The House of Books

5

19% kans op geluk - Yvanka van der Zwaan

19% kans op geluk is een grappige en romantische feel good roman over alleenstaande moeder Ava die met haar dochter Cléo een overzichtelijk leven leidt. Maar van de ene op de andere dag raakt haar zo vertrouwde en gestructureerde leventje overhoop. Op haar werk vindt een overname plaats, ze dreigt zelfs haar baan te verliezen en tot overmaat van ramp, komt haar ex Thijs weer thuis wonen. Alsof dat nog niet genoeg is raakt ze met dank aan haar beste vriendinnen verzeild in de wereld van het online daten, waar ze niets van blijkt te begrijpen.

Maar Ava zou Ava niet zijn als ze er op geheel eigen wijze toch iets van probeert te maken. Of dat lukt is nog maar de vraag, hilarisch is het in ieder geval.