Boeken Romans

Recensie: Moederziel – Krijn Peter Hesselink

Krijn Peter Hesselink debuteerde in 2008 met de dichtbundel Als geen ander en schreef zeven jaar later zijn eerste roman Moederziel. Daarin duiken we één dag in het leven van Jonathan, die als kind in de steek werd gelaten door zijn moeder en haar onverwacht, jaren later, weer tegenkomt in een Drents dorp waar hij op vakantie is. Tegen de verwachting in staat Moederziel niet bol van de poëtische zinnen, maar kiest Hesselink voor intense, korte kernzinnen. Een goede zet, want hierdoor blijft zijn romandebuut laagdrempelig en eenvoudig prachtig voor iedereen. 

Dat Jonathan kamp met een identiteitscrisis wordt duidelijk wanneer hij in de vroege ochtend, slechts gekleed in een broek, door de ruiten van een gesloten apotheek gluurt. Hij is angstig op zoek naar de morning-afterpil en vindt het geen enkel probleem als daar een paar ruiten voor zouden moeten sneuvelen.

Zonder morningafterpil en nog steeds met de nodige twijfel dwaalt hij niet veel later rond in het Drentse dorp waar hij met zijn vader en vriendin Mariëlle op vakantie is. Hoe heeft hij het zo ver kunnen laten komen? Dan ziet hij ineens een vrouw die wel erg veel op zijn moeder lijkt. Ze is ouder, natuurlijk, want hij heeft haar al jaren niet gezien. Hij trekt de stoute schoenen aan en spreekt de vrouw aan. De eerste ontmoeting is misschien wat onhandig en ongemakkelijk, want de oude dame blijkt aan dementie te lijden, maar het duurt niet lang voordat moeder en zoon elkaar na al die jaren weer in de armen sluiten. Hoewel nog steeds zonder shirt of zelfs schoenen, neemt Jonathan haar mee om haar beter te leren kennen.

We keren terug naar Jonathans jeugd; naar een vader die zich altijd opsluit in zijn studeerkamer en een moeder die nooit echt gelukkig lijkt te zijn. Jonathan vlucht in een fantasiewereld, samen met zijn buurmeisje Fleur. Ze spelen buiten, klimmen in bomen en halen kattenkwaad uit. Het is het enige moment van de dag dat Jonathan echt kind kan zijn.

De herinneringen aan vroeger zijn met een zekere mist omsloten en de realiteit van de dag komt dan ook extra hard aan. In het vakantiehuisje zit Mariëlle helemaal niet te wachten op een ontmoeting met haar schoonmoeder. Zij is nog steeds woest dat Jonathan na de seks wegrende zonder iets te zeggen en urenlang wegbleef. En ook zijn vader lijkt niet onder de indruk te zijn van het weerzien met de vrouw die jaren geleden uit het leven van hem en zijn zoon verdween. En dan vallen alle puzzelstukjes op zijn plaats…

Hesselink schrijft kort en kernachtig, zonder in te leveren op het beschrijvende vlak van de sfeer waarmee Moederziel omhuld is. Het lijkt wel alsof alles klopt; er staat geen woord te veel of te weinig. Vooral de jeugdherinneringen van Jonathan worden beeldend beschreven. Het gevecht van de jonge jongen raakt de volwassen lezer misschien daarom extra veel. Hesselink excelleert echter in de kunst van het weglaten. De vanaf het eerste woord aangebrachte mist rondom het hoofdpersonage verdwijnt eigenlijk nooit en laat daardoor veel over aan de verbeelding. Dit heeft wel tot gevolg dat de emoties van de personages niet echt worden uitgediept; ook die blijven gissen. Dat is jammer, want juist de emoties zorgen ervoor dat een verhaal echt binnenkomt en je bij blijft. De afronding is echter meesterlijk en typisch Hesselinks. Kort, intens en je achterlatend met zowel duidelijkheid als nog meer vragen.

 Moederziel
 Krijn Peter Hesselink
 Podium
 Paperback: €17,50
 Ebook: €9,99
 176 bladzijden
 september 2015

Deze recensie verscheen eerder op Mustreads.nl

Leave a Reply