Boekenwijsheid Boekspirerend

Insecure in love: 4 manieren om jezelf te troosten

Soms zie je het gewoon even niet meer zitten. Je relatie loopt stroef, je hebt een hekel aan je nieuwe leidinggevende en je laatste gesprek met je beste vriendin eindigde met ruzie. Je voelt je sip en het huilen staat je nader dan het lachen. Het is belangrijk dat je jezelf er weer bovenop kunt helpen en dat proces begint met troost. 

Het leven kan hard, oneerlijk en ongelooflijk moeilijk zijn. Soms heb je dan gewoon even wat troost nodig: lieve woorden, een arm om je schouder of een luisterend oor. Maar troost kun je niet alleen bij de ander vinden. Dit kun je ook zelf!

 

1. Doe het op een gezonde manier
Veel mensen proberen zichzelf op een ongezonde manier te troosten. Vaak gebeurt dit als we normaal gedrag in een extreme mate gaan doen: teveel drinken, roken, shoppen, eten… Dit gedrag voelt even fijn, maar achteraf voel je je alleen maar schuldig. Je voelt je een stuk beter als je jezelf op een gezonde manier troost. Ga bijvoorbeeld een stukje lopen (terwijl je je lievelingsmuziek luistert), kijk een film, neem een bad, ga uitgebreid douchen of kruip met een boek op de bank.

Kun je toch de wijn, chocola of shopping spree bij H&M niet weerstaan? Doe het dan met mate! Eén wijntje, breek je chocoladereep in vieren en koop alleen die ene tas waar je al maanden verliefd op bent.

 

2. Wees dankbaar
I know, je hebt helemaal niet het gevoel dat je iets hebt om dankbaar voor te zijn. Des te belangrijker om alle dingen waar je gezegend mee bent wat meer aandacht te geven! Schrijf eens drie dingen op waar je dankbaar voor bent – die kun je heus wel verzinnen!

Nee? Je ademt. Wees blij! Je hebt een dak boven je hoofd, dat is fijn, toch? En als je geen dak boven je hoofd hebt, heb je in ieder geval een hoofd. Lijkt me ook wel een plekje op je dankbaarheidslijstje waard. Neem niet teveel als vanzelfsprekend: nothing lasts forever.

 

3. Zelfliefde meditatie
Over mediteren is al van alles gezegd en geschreven, maar haak niet te snel af als je denkt dat het niets voor je is. Een stukje van jezelf heeft nu even wat extra liefde en aandacht nodig. Wees daarom even stil en laat je eigenwaarde groeien.

Zoek een rustig plekje op waar je niet gestoord kan worden.

Haal een paar keer diep en rustig adem.

Denk eraan dat alle mensen zich veilig, gezond, blij en geliefd willen voelen.

Zeg daarom tegen jezelf (hardop of in je hoofd):
Ik mag me veilig voelen
Ik mag me gezond voelen
Ik mag me blij voelen
ik mag me geliefd voelen
Ik stel me daarvoor open

Herhaal dit een paar keer, totdat je je wat beter voelt. Dit is een hele gemakkelijke manier om jezelf te troosten. Je stelt geen eisen, je kunt jezelf niet tekort doen en je hebt niets te bewijzen. Denk eraan dat alle mensen zich zo willen voelen en dat jij nu eenmaal hoort bij alle mensen! Probeer het 2 minuten; het geeft niet als je tussendoor afgeleid bent. Keer terug naar je focus. En als het niet lukt: geeft niks! Wees trots op jezelf dat je het hebt geprobeerd.

 

4. Denk aan wat je leert van de mensen om je heen
Ook al loop alles nu even stroef en moet je jezelf er bovenop krijgen, je hebt in je leven al heel veel waardevols geleerd van de mensen om je heen. Deze dingen kunnen je nu helpen om jezelf te troosten. De tijd die je met hen hebt doorgebracht geeft je bijvoorbeeld een gevoel van ertoe doen en dat je belangrijk bent. Het zijn de mensen die de goede dingen in je zien en zij zorgen ervoor dat jij die dingen ook in jezelf gaat zien. Daarnaast wordt je door al die verschillende mensen ook geconfronteerd met verschillende perspectieven, meningen en situaties. Deze hebben ervoor gezorgd dat je bent gegroeid, meer begrip en empathie hebt ontwikkeld en met een open mind de wereld tegemoet treed.

Je bent waardevol. Ook als je in duizend stukjes op de grond ligt.

 

Lees meer: Insecure in love, Leslie Becker Phelps

Leave a Reply