FILM recensie: Otherhood

Helen (Felicity Huffman), Carol (Angela Bassett) en Gillian (Patricia Arquette) hebben elkaar leren kennen in de speeltuin, toen hun zoons daar samen speelden. Sindsdien zijn ze vriendinnen. Hun zoons wonen inmiddels in New York, om te studeren, een boek te schrijven en te werken.

Op Moederdag komen de vriendinnen samen, ietwat teleurgesteld dat ze allemaal vrijwel niets van hun zoons hebben gehoord. Dit is niet wat ze van het moederschap hadden verwacht; dit voelt als gedumpt worden door je eigen kinderen!

Als zij niet naar jou komen…

De moeders besluiten in de auto te stappen en hun zoons op te zoeken in New York. Het is tenslotte Moederdag! Een paar uur later staan ze voor de deur van hun kind, onaangekondigd, en met een koffer. Ze zijn niet van plan zich zomaar weg te laten sturen. Zoons Daniel (Jake Hoffman), Matthew (Sinqua Walls) en Paul (Jake Lacy) staan echter niet te springen als ze hun moeder aantreffen voor het onverwachte bezoekje.

De jongemannen hebben zo hun eigen sores. Zo heeft Daniel net zijn vriendin Erin betrapt met een ander, komt Paul uit de kast én blijkt hij een kind te hebben verwerkt en werkt Matthew helemaal niet voor een sportmagazine. De zoons hebben deze belangrijke delen van hun levens geheim gehouden voor hun moeder. En niet zonder reden. Dit levert natuurlijk de nodige spanningen op.

Komisch, op een oprechte manier

De drie vriendinnen vallen niet alleen het leven van hun zoons binnen, maar leren ook het nodige over zichzelf, elkaar en hun eigen relatie. Otherhood weet al die onderlinge en afzonderlijke relaties goed te doseren. Waar menig komedie uit de bocht vliegt van flauwheid, heeft Otherhood echt alles in zich om je 100 minuten lang te boeien.

De film is realistisch, komisch (zonder dat je op de grond ligt van het lachen), dynamisch en toch gebalanceerd. Dat klinkt misschien weinig spectaculair, maar niets is minder waar!

De vriendschap tussen Helen, Gillian en Carol krijgt veel diepgang en de karakters blijven levensecht door de nodige zelfreflectie. Door de ontwikkeling die de karakters doormaken voel je je met de vrouwen verbonden. Zij worden daarnaast niet alleen neergezet als moeder, maar ook als vrouw, als empty nesters, als vriendinnen en geliefden. En qua acteerwerk doen ze dat niet overdreven, juist lekker naturel.

Wat een fijne film!

Otherhood laat je achter met een fijn, warm gevoel. Misschien juist omdat het eind-goed-al-goed einde, dat je van dit soort films verwacht, ook weer lekker realistisch is. Niemand is perfect en relaties zijn ook niet perfect, lijkt deze film mee te willen geven. Je hoeft niet elke week met mimosa’s op een terras te zitten om goede vriendinnen te zijn. Je blijft nog steeds moeder, ook als je kinderen hun eigen leven hebben en je hooguit af en toe een sms’je sturen. Wat een fijne film. Een aanrader!

Otherhood is te zien op Netflix. Houd je niet zo van films? Geen probleem: de film is gebaseerd op een roman van William Sutcliffe en die koop je gewoon bij bol.com.

Paperback: €15,99 | E-book: €11,99 | Bekijk op bol.com

4.5

Otherhood

Matt, Daniel en Paul waren ooit goede vrienden. Inmiddels zijn ze allemaal hun eigen richting op gegaan en is het contact verwaterd. Matt is redacteur bij een mannenblad en geniet van een leven vol seks, drugs en rock-‘n-roll. Daniel is na een pijnlijke break-up naar Edinburgh gevlucht. Paul woont nog op kamers. Maar de drie mannen hebben één ding gemeen: ze hebben elk een wel heel betrokken moeder.

Na de zoveelste Moederdag zonder kaartje is de maat vol: Carol, Gillian en Helen maken een plan. Op dezelfde dag staan ze onaangekondigd bij hun zoons op de stoep met de mededeling dat ze een week blijven. Zeven dagen om aan hun band te werken en orde op zaken te stellen. Wat kan er misgaan?