FILM Recensie: Bella Donna’s

Bella (Melody Klaver) besluit in haar eentje op reis te gaan. Haar drie beste vriendinnen hebben geen tijd of andere issues waar ze druk mee zijn, maar Bella gelooft in nú leven. Het is juist op dat solotripje dat het misgaat: Bella overlijdt tijdens het duiken. Iedereen in haar omgeving is er kapot van. Ze was nog zo jong en had zoveel levenslust. Als Bella’s vader haar bucketlist vindt, besluiten Jasmijn (Carolien Karthaus-Spoor), Sasha (Eva Laurenssen) en Amy (Kiki van Deursen) de lijst van hun beste vriendin af te maken.

En er staat nogal wat op die lijst. Van parachute springen, trouwjurken passen en meedoen aan een hondenshow, tot excuses aanbieden aan haar ex en de ware liefde vinden. Jasmijn, Sasha en Amy gaan er voortvarend mee aan de slag, maar komen zichzelf ook tegen. Het leven van de vriendinnen blijkt namelijk alles behalve perfect en dat wordt pijnlijk duidelijk..

Desillusie
Toen ik de trailer van Bella Donna’s vorig jaar in de bioscoop zag, was ik meteen enthousiast. Dit leek me zo’n leuke film! Hoewel ik nooit de tijd heb genomen om daadwerkelijk een kaartje te kopen en naar de bioscoop te gaan, kon ik niet wachten om de film op Netflix te zien. En dat bleek achteraf nogal een desillusie.

Het plot heeft alles om deze film een enorm succes te maken. Drie meiden die de bucketlist van hun dode vriendin afwerken: je kunt er als regisseur zowel de kant van humor, drama, romantiek als spanning mee op. Daarom had ik ook zoveel verwachtingen van Bella Donna’s. Er is zoveel uit te halen, maar dat is hier gewoonweg niet gebeurt. Ook al leent een romantische komedie zich meestal niet voor veel diepgang en diepere lagen, merk je continu dat er zoveel meer in had gezeten.

Het afwerken van de bucketlist verloopt in een enorm tempo en de persoonlijke drama’s en strubbelingen van de vriendinnen worden daar in hetzelfde tempo aan toegevoegd. Het maakt Bella Donna’s oppervlakkig, alsof er voor geen enkele verhaallijn of karakter genoeg tijd is. Zeker aan het einde wordt alles houtje touwtje aan elkaar geknoopt en moet je je als kijker tevreden voelen met het klassieke eind-goed-al-goed slot, dat zomaar uit de lucht lijkt te komen vallen.

Gewoon niet leuk genoeg
Maar nee, tevreden voel je je zeker niet. Bella Donna’s voelt als een omhulsel van razendsnelle leuke momenten; vooral ook heel leeg. Het afwerken van de bucketlist was ook echt wat je verwacht bij afwerken, terwijl juist daar de humor een goede plaats had kunnen krijgen. Nu is deze vaak erg flauw, vergelijkbaar met het niveau van de sketches bij Komt een man bij de dokter, en ligt het er nogal dik bovenop. Je kunt alleen af en toe uit de bocht vliegen als de rest strak is, maar Bella Donna’s is bij vlagen afgeraffeld en hak op de tak. En hoewel de cast gewoon hartstikke leuk is, was er ook geen sprake van uitmuntende acteerprestaties of van-het-scherm-spattende chemie.

Voor de potentie van het plot en de op zich prima verhaallijn van Amy en ex Niels (Egbert Jan Weeber) krijgt Bella Donna’s nog twee sterren. Maar qua uitwerking schiet de film gewoon tekort. Jammer!

Bella Donna's
2

Drie beste vriendinnen Amy (Kiki van Deursen), Jasmijn (Carolien Spoor) en Sasha (Eva Laurenssen) besluiten na het overlijden van hun hartsvriendin Bella om haar bucketlist te voltooien. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan! De drie vrouwen komen erachter dat iets als parachute springen, illegaal straatracen en een Brazilian wax niets is vergeleken bij opdracht #3 op de lijst; het vinden van ware liefde…