DVD Recensie: Loving Vincent

Loving Vincent vertelt het verhaal ná de dood van Vincent van Gogh. Een vriend van Vincent vindt een brief van hem, gericht aan zijn broer Theo, en vraagt zijn zoon deze brief te bezorgen. Het is het begin van een reis naar de plaatsen die Vincent als laatste bezocht en de mensen die hij sprak, vlak voor hij in 1890 stierf. Rond zijn dood hangt een mysterie, iedereen zegt iets anders over zijn overlijden, en de grote vraag is: hoe kan iemand die zo gelukkig leek zichzelf ineens van het leven beroven?

Van olieverf naar filmanimatie
Tijdens de openingsscene wordt al duidelijk dat dit een bijzondere film is. Loving Vincent is een ode aan Van Goghs kenmerkende schilderstijl en is dan ook volledig geschilderd. De film bestaat uit ruim 66.000 schilderijen, geschilderd door meer dan 100 schilders, volledig in de stijl van Vincent van Gogh. Een enorm project dus! De film en het betalen van de vele schilders werd dan ook deels gefinancierd door crowdfunding.
Loving Vincent is een uiterst bijzondere kijkervaring, alsof er duizenden schilderijen één voor één tot leven komen. Het is wel even wennen als je alleen maar Hollywood blockbusters gewend bent, maar er zit zoveel liefde en handwerk in deze film, niet normaal! Als je de DVD koopt, zorg dan zeker ook dat je de extra’s bekijkt met het kijkje achter de schermen. Dan wordt duidelijk dat Loving Vincent zoveel lagen bevat. De film is eerst gemaakt met echt acteurs, daarna vertaald naar computeranimaties en vervolgens scene voor scene volledig nageschilderd. Wie de schilderijen van Vincent van Gogh een beetje kent, weet dat dat geen gemakkelijk klusje is.

Levensechte drama
Hoewel de kijkervaring heel veel goed maakt, moet er natuurlijk wel een beetje verhaal in een film zitten. In het begin komt Loving Vincent nog niet zo op gang en is het wat traag (lees: saai), maar als je er na een half uurtje lekker in zit, ben je toch wel benieuwd naar hoe het nu zit met dat mysterie rond Van Goghs dood. Heeft hij zelfmoord gepleegd of was het misschien toch moord? Had hij nu wel of geen geliefde? Had de dokter die hem behandelde wel goede bedoelingen? Het moge duidelijk zijn dat deze op waarheid beruste film genoeg drama bevat.
Wat je echt zult grijpen in Loving Vincent zijn de realistische gelaatsuitdrukkingen van de filmkarakters. De geschilderde personen lijken levensecht en ook de sfeer en omgeving is een kopie (soms letterlijk) van Van Goghs schilderwerk. Het gebruik van flashbacks in een andere kleur- en schilderstijl geeft een prettige afwisseling en het is meteen helder dat de filmmakers hier hun eigen interpretatie gebruiken.

Loving Vincent
Releasedatum film: 26 oktober 2017
Releasedatum DVD: maart 2018
Verkoopprijs DVD: €17,99

• Loving Vincent
4

LOVING VINCENT is een uniek project over het leven en de mysterieuze dood van Vincent van Gogh: de eerste compleet geschilderde speelfilm ter wereld. Net wanneer Vincent succesvol begint te worden, pleegt hij zelfmoord. Was het vanwege zijn geestelijke gezondheid of problemen met zijn broer? Was het een wanhoopsdaad om meer erkenning te krijgen voor zijn werk? Of was het helemaal geen zelfmoord? Armand Roulin, de zoon van Van Goghs postbode, gaat naar Auvers om daar het mysterie rond Vincents dood te ontrafelen. De verschillende mensen (allemaal geschilderd door Van Gogh) die hij tijdens zijn reis ontmoet, hebben elk hun eigen verhaal. Het blijkt moeilijk de waarheid over de getroebleerde Vincent te achterhalen. Gaandeweg schildert de film een fascinerend portret van Van Gogh die tijdens zijn leven amper erkenning vond.