Boekenwijsheid Boekspirerend

De 7 belangrijkste lessen uit Nice girls don’t get the corner office

Eind oktober kon je mijn jubelende recensie lezen van Nice girls don’t get the corner office. Sindsdien is het mijn ‘roze bijbel’ en kijk ik heel anders tegen mijn werk aan en sta ik er ook beter in. Ik heb meer lef en meer vertrouwen dat wat ik te zeggen heb óók belangrijk is.

Er staan zoveel goede adviezen in het boek, dat het haast onmogelijk is om er een aantal uit te kiezen die écht het verschil voor mij hebben gemaakt. Toch heb ik me eraan gewaagd. Frankel verdeelt haar adviezen in categorieën en uit elk van deze categorieën bespreek ik een favoriet. Dit zijn mijn favoriete 7 lessen uit Nice girls don’t get the corner office.

 

Caitlin Yawn - I4U News

1) Wachten tot je krijgt wat je wilt
hoe je het spel speelt

Vrouwen hebben vaak het gevoel dat ze teveel vragen. Ik heb dat ook. In Mannen komen van Mars, vrouwen komen van Venus leerde ik al het belang van directe vragen stellen (aan mannen) en Frankel borduurt hier op voort. Tuurlijk, als je niets vraagt riskeer je geen afwijzing, maar je krijgt ook niet wat je wilt. Het is dus belangrijk om voor jezelf op te komen, je vraag direct te stellen en twee of drie goede redenen bij elk verzoek te geven. Overweeg zelfs om je verzoek te verpakken als mededeling en de ander voor een voldongen feit te stellen. En de belangrijkste mindset: maak onderscheid tussen de wens om aardig gevonden te worden en krijgen waar je recht op hebt – het kan niet allebei.

 

Caitlin Mind Blown One Hand - I4U News

2) Geen vragen stellen omdat je bang bent dat je dom overkomt
hoe je je gedraagt

We wéten wel dat er geen domme vragen bestaan, maar toch zijn we bang om ze te stellen. Het gebeurt vaak genoeg dat ik in een vergadering niet precies begrijp waar het over gaat of wat er nu precies verwacht wordt, maar ik durf dat bijna nooit te vragen. Want ik wil niet dom lijken. Ik wil niet de enige zijn die het niet begrijpt. Maar, zo zegt Frankel, als iets niet duidelijk lijkt, dan is het waarschijnlijk ook niet duidelijk. Gewoon vragen dus. Zo loop je ook niet het risico om met verkeerde informatie aan de slag te gaan. Een vraag stellen om iets beter te begrijpen is een teken van zelfvertrouwen, niet van onwetendheid.

 

 

Caitlin Sad - I4U News

3) Niet durven onderhandelen
hoe je denkt

Onderhandelen is iets wat ik echt heb moeten leren. Ik durfde niet te vragen om wat ik wilde, dus kwam er ook nooit een moment om te onderhandelen. En als er dan iets te onderhandelen viel, dan deed ik dat niet. Want je gaat niet zomaar om meer vragen, toch? Jawel, al wordt wel verwacht dat vrouwen dit anders aanpakken dan mannen. Vrouwen worden veel meer geacht ‘aardig’ te zijn, dus kunnen ze het beste zo onzelfzuchtig mogelijk lijken tijdens het onderhandelen. Dit doe je door de indruk te wekken dat jouw wensen ook het best passen bij het bedrijf. Gelukkig kun je onderhandelen leren en oefening baart kunst. Het blijft lastig, maar als je leert steeds nét iets meer te vragen dan je denkt waard te zijn en dat kunt onderbouwen, kom je al een heel eind.

 

Caitlin Face Palm One Hand - I4U News

4) Je ideeën weggeven
hoe je jezelf op de markt brengt

Het is zo vaak gebeurd dat ik mijn ideeën niet durfde te uiten tijdens een vergadering of in een gesprek met mijn baas, het idee vervolgens tegen een collega vertelde én die er met de buit vandoor ging. Alleen maar omdat hij het wel hardop durfde te zeggen. Afhankelijk van de collega kreeg ik soms nog wel wat credits, maar ik kreeg natuurlijk niet dezelfde waardering als degene die wel hardop durfde te spreken. Vrouwen zijn op dit vlak gewoon onzekerder, minder egoïstisch en willen vooral niet oncoöperatief of bezitterig overkomen. Maar iedere keer dat je een idee weggeeft, verlies je ook een beetje zelfvertrouwen. Dus schrijf je ideeën op, neem het risico en verkondig jouw idee met luide stem.

 

Caitlin Crying - I4U News

5) Je verontschuldigen
hoe je klinkt

Als je iets fout hebt gedaan, dan moet je daar gewoon je excuses voor aanbieden. Simpel. Maar zoveel vrouwen verontschuldigen zich onterecht de hele dag door. Je verontschuldigen voor kleine fouten die je niet expres gemaakt hebt is slecht voor je zelfvertrouwen en het vertrouwen dat anderen in je hebben. Mensen maken nu eenmaal vergissingen. Botsen per ongeluk tegen iemand op, lezen een e-mail niet op tijd of kopiëren het verkeerde document. Het gebeurt ons allemaal, maar je hoeft je er niet voor te verontschuldigen. Het is een conflictmijdende tactiek, een manier om aardig gevonden te worden. Bewaar je verontschuldigingen voor grote fouten.

 

Caitlin Smiles - I4U News
6) Te vaak glimlachen
hoe je eruitziet

Ik glimlach snel als mensen oogcontact met me maken. Het gaat bijna automatisch. Vrouwen glimlachen om hun boodschap te verzachten, maar het is belangrijk dat je gezichtsuitdrukking past bij wat je zegt. Maak daarom een bewuste keuze wanneer je wel en niet lacht. Maar hou niet helemaal op met glimlachen. Je wordt er aardiger door gevonden en dat is cruciaal voor succes.

 

 

Caitlin Shrugs - I4U News

7) Als laatste het woord nemen
hoe je reageert

Hier maak ik me ontzettend vaak schuldig aan. In een vergadering wacht ik meestal braaf af tot iedereen zijn zegje heeft gedaan en alleen als ik écht nog iets toe te voegen heb, doe ik mijn mond open. Oftewel, heel vaak zeg ik helemaal niets, want alles is al gezegd. Dit is een hele grote vergissing, waar veel vrouwen zich schuldig aan maken, volgens Frankel. Want degenen die als eerste spreken, worden gezien als geloofwaardige risiconemers met leiderschapskwaliteiten. En je hoeft echt niet altijd een mening te geven als je het woord neemt. Je kunt ook instemmen met iemand anders, een vraag stellen of iets signaleren: dit zijn allemaal goede manieren om te laten weten dat je er bent.

Alle tips lees je natuurlijk uitgebreid in Nice girls don’t get the corner office. Welk advies kun jij wel gebruiken?

Leave a Reply