BIOS recensie: Wat is dan liefde

Cato (Elise Schaap) heeft het prima voor elkaar. Na een succesvolle rechtenstudie werkt ze als mediator, heeft een boek geschreven over de hechtscheiding (in plaats van de vechtscheiding) en heeft al acht jaar een relatie met werkloze trompettist Sander (Teun Luijkx).

Eén van Cato’s cliënten blijkt als secretaresse bij een groot advocatenkantoor te werken. Het kantoor wil meer aandacht gaan besteden aan de ‘zachte kant’ van het recht en er is een vacature. Of Cato niet wil solliciteren? Ondanks dat zo’n snoeihard Zuidas-kantoor eigenlijk niets voor Cato is, besluit ze toch het gesprek aan te gaan. Met succes.

Harmonie vs keiharde euro’s

Cato onderhandelt met directeur Boeker (Michiel Romeyn), die op het punt staat om met pensioen te gaan, dat zij in zijn plaats partner wordt in de maatschap van het kantoor. Haar verschrikkelijke irritante collega Gijs (Maarten Heijmans), blijkt alleen óók op die positie te azen. Daarnaast kan Gijs helemaal niets met dat softe gedoe van Cato. Dat harmonieuze scheiden slaat nergens op. Als een koppel uit elkaar gaat dan gaat het om de keiharde verdeling van de poen.

Wanneer er een bekend celebrity koppel gaat scheiden, besluit directeur Boeker dat Gijs en Cato samen moeten werken aan de zaak. Dit zorgt er niet alleen voor dat ze elkaar een stuk beter leren kennen, maar ook dat ze hun kijk op liefde, vastigheid en carrière ernstig onder de loep moeten nemen.

Authentiek en in balans

Eerder zagen we Maarten Heijmans al in de vergelijkbare feel good komedie Weg van jou en opnieuw weet hij een spark te creëren met zijn vrouwelijke tegenspeelster. Elise Schaap is natuurlijk ontzettend grappig en dat wordt in deze film opnieuw bevestigt. Waar Nederlandse films nogal eens plat worden uitgewerkt, en daardoor bol staan van de clichés en gewoon niet grappig meer zijn, blijft Wat is dan liefde goed gebalanceerd.

Het plot is misschien wat voorspelbaar, twee mensen die elkaar eerst niet moeten en dan elkaar stiekem toch wel leuk blijken te vinden, maar de uitwerking is gewoon hartstikke goed. Meer dan eens werd er hardop in de bioscoopzaal gelachen – dat is altijd een goed teken. De authenticiteit van Cato is Schaap op het lijf geschreven.

Hoe zit het met de liefde?

Terwijl Cato en Gijs naar elkaar toegroeien, maken ook de andere karakters in het verhaal een ontwikkeling door. Deze karakters en hun stukjes verhaallijn zorgen voor een prettige afwisseling en verdieping van het plot. Aiko Beemsterboer valt in het bijzonder op. De zestienjarige Rotterdamse is perfect gecast voor haar rol als nichtje van Cato. Zij is voor de film echt de kers op de taart!

Tijdens het slot van Wat is de liefde is er ook ruimte voor zelfspot en wordt het romantische komediegenre nog eens op de hak genomen, waardoor de film juist bewijst geen dertien in een dozijn zoetsappige film te zijn. Je gaat dan ook zeker naar huis met een lekker feel good gevoel, maar ook stof tot nadenken. Want wat is liefde nu eigenlijk? Zijn dat alleen maar wat stofjes in je hersenen? Is dat harmonie? Comfort? Of is het juist iets wat je niet kunt beschrijven? En durf je daar alles voor achter te laten?

Ren naar de bios, deze wil je niet missen!

Ben je trouwens benieuwd naar Weg van jou, die andere leuke film van Maarten Heijmans en Elise Schaap (in een bijrol)? Je leest de recensie hier: Filmrecensie Weg van jou

5

Wat is dan liefde?

In Wat is dan liefde? krijgt echtscheidingsadvocaat Cato (Elise Schaap) de kans om partner te worden bij een commercieel kantoor waar behoefte is aan verandering. Nietsontziend je zakken vullen is niet meer van deze tijd en Cato lijkt de aangewezen persoon om de brallerige advocaten een stukje moraal bij te brengen. Ze is idealistisch, ambitieus en niet onder de indruk van het old boys network. Tot ze collega Gijs (Maarten Heijmans) ontmoet die alles vertegenwoordigt wat Cato verafschuwt.

Daar waar zij als kind van gescheiden ouders vindt dat mensen zich niet zo moeten laten meeslepen door hun emoties en op een volwassen manier uit elkaar horen te gaan, gooit Gijs graag wat olie op het vuur en sleept zijn cliënten naar de rechtbank voor een ellenlange vechtscheiding. Dat verdient immers een stuk beter. De samenwerking lijkt gedoemd te mislukken maar naarmate Cato en Gijs langer met elkaar opgescheept zitten, worden ze gedwongen hun overtuigingen over liefde, huwelijk en carrière opnieuw onder de loep te nemen. Want kun je überhaupt in de liefde geloven als je van scheiden je werk hebt gemaakt?