BIOS Recensie: The Hustle

Penny (Rebel Wilson) runt een bescheiden scam. Gewapend met een foto van een prachtige blondine en een zielig verhaal, troggelt ze mannen een hoop geld af. Josephine (Anne Hathaway) daarentegen, pakt het een stuk professioneler aan. Zij heeft twee personeelsleden en licht mannen op voor soms wel een half miljoen per keer. Ze windt mannen gemakkelijk om haar vinger en verduistert voornamelijk sieraden.

De dames ontmoeten elkaar tijdens een treinreis met dezelfde eindbestemming. Dat komt Josephine slecht uit, want het Franse Beaumont-sur-Mer is háár werkgebied. Het barst er immers van rijke, onnozele mannen. Als het onmogelijk lijkt om Penny af te schudden, besluit Josephine dan maar met haar samen te werken. Ze richten hun pijlen op de jonge miljonair Thomas (Alex Sharp), die veel geld heeft verdient met het maken van een populaire app. Maar of dat nu goed afloopt?

Het knappe en het grappige meisje
The Hustle is de vrouwelijke remake van de film Dirty Rotten Scoundrels uit 1988. Wilson en Hathaway lijken op het eerste gezicht een wat vreemde combinatie van leading ladies, maar hun verschillen werken juist goed. Hoewel de komedie voor Hathaway zeker niet zo natuurlijk komt als bij Wilson, is het leuk om Hathaway wat meer uit haar comfortzone te zien. Hierdoor komt Josephine als karakter soms wat geforceerd en onnatuurlijk over. De momenten waarop er een vleugje drama ontstaat, merk je dat Hathaway daar in haar comfortzone zit en veel ‘echter’ lijkt.

Rebel Wilson is in The Hustle helemaal op haar plek en de film is haar echt op het lijf geschreven. Haar schaamteloze authenticiteit is één van de beste voorbeelden van body positvity en het is extra leuk dat deze film niet valt in de typische stereotypering van ‘knap, slank meisje’ en ‘grappig, dik meisje’.

Typisch Amerikaanse komedie
De film heeft een wat uitgebreidere verhaallijn dan de trailer doet vermoeden en de onderlinge rivaliteit tussen de dames zorgt uiteindelijk voor de meeste hilariteit. Onverwacht leuk is dat er een heel klein beetje Nederlands in de film zit!

Wanneer de dames samen gaan werken, ongeveer halverwege de film, ontstaan er ook wat aanzienlijke minpunten. Wat tegenviel waren vooral de scenes rondom de Lord of the Rings scam, die veel te ongeloofwaardig en overdreven en vooral niet erg grappig waren. Maar ook als tech-miljonair Thomas doelwit wordt, vliegt The Hustle een beetje uit de bocht. Het wordt bij vlagen nogal flauw en hoewel komedies sowieso niet gekenmerkt worden door geloofwaardigheid, kun je ook te ver gaan. Gelukkig blijft de film over het geheel genomen prettig om naar te kijken, vooral door het acteerwerk van Wilson, Hathaway en Sharp. Het einde is onverwacht geniaal en dat maakt natuurlijk ook een hoop goed.

The Hustle is een typische Amerikaanse komedie: overdreven, absurd, maar ook wel erg grappig. Een luchtige film voor een zaterdagavond met vriendinnen of gewoon om even al je dagelijkse zorgen te vergeten.

3.5

The Hustle

In de hilarische comedy The Hustle volgen we twee vrouwelijke oplichters gespeeld door Anne Hathaway en Rebel Wilson die elkaar per toeval ontmoeten. De twee vrouwen zijn totaal verschillend. De elegante Josephine (Anne Hathaway) leert de nog amateuristische Penny (Rebel Wilson) de kneepjes van het oplichtersvak. Samen besluiten ze om de foute mannen die hen hebben belazerd te grazen te nemen.