BIOS Recensie: Ocean’s 8

Debbie Ocean (Sandra Bullock), zus van Danny Ocean uit de mannelijke versie van de films, laat zien dat crime ook bij haar door de aderen stroomt. In de vijf jaar dat ze gevangenzat bedacht ze de perfecte diamantenroof. Ze zal toeslaan tijdens het Met Gala, hét celebrity evenement van het jaar, en de diamanten ketting stelen die schittert om de hals van de wereldberoemde actrice Daphne Kluger (Anne Hathaway), het stralende middelpunt van de avond.

Ocean stelt hiervoor het perfecte team samen, bestaande uit: partner in crime Lou Miller (Cate Blanchett), juwelenmaakster Amita (Mindy Kaling), straatoplichtster Constance (rapper Awkwafina), huismoeder met een lucratieve side-business Tammy (Sarah Paulson), hacker Nine Ball (Rihanna) en modeontwerpster Rose (Helena Bonham Carter). Het plan is waterdicht, maar lukt het ze om onopgemerkt te vertrekken met de buit?

Mwah…
Een stoere film met alleen maar meiden in de hoofdrol: I love it. Er is duidelijk kosten noch moeite gespaard om een fabulous sterrencast bij elkaar te sprokkelen en met de knipoog naar de mannelijke Ocean’s film een formule voor succes, zou je denken. Ik keek echt uit naar deze film, was superenthousiast na de trailer en vond het uiteindelijk een beetje mwah.

Dat had vooral te maken met het ongeloofwaardige plot. Het lag er allemaal een beetje te dik op, wat vanuit een comedy oogpunt nog wel had kunnen werken, maar zeker de scènes tijdens de voorbereiding van de roof met modeontwerpster Rose waren volslagen over de top. Je hebt absurd grappig en je hebt gewoon absurd. Ocean’s 8 neigde iets teveel naar die laatste categorie. Misschien als de inhoud iets minder onwaarschijnlijk en geforceerd was aangezet, had de humor beter gewerkt.

Wat de film echt redde is het fantastische acteerwerk van de dames (en een enkele heer in een bijrolletje, zoals James Corden). Sandra Bullock is natuurlijk crème de la crème en liet zich ook nu weer van haar beste kant zien. Ook Sarah Paulson en zangeres Rihanna vielen positief op. Sowieso werkte de verscheidenheid aan dames, qua leeftijd, uiterlijk, afkomst, goed.

Houd je van celebs spotten?
Ocean’s 8 miste een spannende plottwist of een scene waarbij je echt op het puntje van je stoel komt te zitten. De keren dat het werd geprobeerd, bijvoorbeeld aan het einde met Anne Hathaway, was de uitwerking veel te lauw. Na bijna twee uur kun je niet anders concluderen dat het allemaal behoorlijk rechttoe rechtaan was. Een gemiste kans!

Hoewel het dus voor mij een beetje een anticlimax was, heb ik me wel vermaakt. Het verhaal loopt vlotjes en met het Met Gala als locatie zijn er heel veel bekende sterren te spotten. Als je een beetje van glitter & glamour houdt, kom je op dat vlak zeker aan je trekken. Ook kon ik wel genieten van de persoonlijke motieven van Ocean achter de roof, omdat het nog iets van diepgang én een aantal leuke scènes opleverde. Je hoeft Ocean’s 8 dus zeker niet te skippen, maar ga er ook niet speciaal voor naar de bios; wacht gewoon totdat ‘ie op Netflix staat of op tv komt.