BIOS Recensie: Kapsalon Romy

Romy’s moeder Margot (Noortje Herlaar) werkt na de scheiding van Romy’s vader Willem (Guido Pollemans) elke dag in een wegrestaurant voor truckers. Romy (Vita Heijmen) moet daarom elke middag na school naar oma Stine (Beppie Melissen), die een kapsalon heeft. Romy vindt het maar saai bij oma en vermaakt zich vooral door te spelen met kater Jens. Het liefst zou ze na school naar haar vader gaan, maar dan moet ze ook naar zijn nieuwe vriendin en die vindt ze hartstikke stom.

Oma Stine gaat zich alleen steeds vreemder gedragen. Eerst was ze alleen een beetje vergeetachtig, maar ineens weet ze niet meer hoe ze klanten geld terug moet geven en verdwijnt er geld uit de kassa. Op een avond vergeet oma zelfs dat Romy bij haar slaapt en laat haar helemaal alleen! Ondertussen vindt Romy boeken in oma’s koelkast en servies in het broodrooster. Oma lijkt een beetje de kluts kwijt te zijn.

Romy helpt oma steeds vaker uit de brand, zelfs letterlijk, maar oma gaat zo snel achteruit dat het niet langer meer gaat. Kapsalon Stine gaat dicht en oma moet verhuizen naar een verzorgingshuis. Oma vindt het verschrikkelijk en Romy besluit haar mee te nemen naar de plek waar ze het meest gelukkig was: Denemarken, haar geboorteland. Maar of dat nu zo goed uitpakt?

Alzheimer lichtvoetig in kinderfilm

Kapsalon Romy kent een zwaar thema: Alzheimer. De geleidelijke aftakeling van oma Stine zorgt bij de volwassen kijkers voor een brok in de keel, maar voor kinderen blijft de film luchtig en grappig. Een grandioze prestatie, als je het mij vraagt, waardoor de film bij jong en oud in de smaak zal vallen.

Romy wordt als hoofdkarakter ook echt gespaard: zij is lange tijd onwetend over het dementerende lot van haar oma en wil haar vooral helpen. Haar ziekte maakt oma zelfs minder chagrijnig en stug, waardoor de band tussen Romy en Stine alleen maar opbloeit. Het levert vanuit haar kinderperspectief ook leuke situaties op: oma die ineens uit school een mobieltje voor je koopt, zomaar in een duur hotel gaat logeren, bloot gaat zwemmen en thee probeert te zetten met een gieter…

Kwetsbaar en onschuldig, met een serieuze ondertoon

De jeugdige onschuld van de 10-jarige Romy maakt de realiteit voor de volwassen kijker misschien juist extra hard. Romy ziet tijdens de trip naar Denemarken pas wat voor effect de ziekte op haar oma heeft en het is hartverscheurend om oma en kleindochter zo kwetsbaar te zien. Toch krijgt ook die situatie weer een luchtige draai, zodat de film tot het einde een feel good randje houdt.

Opvallend is dat de grote naam van de film, Noortje Herlaar, niet bijzonder uitblinkt, maar dat de engelachtige Vita Heijmen met haar zowel ondeugende als onschuldige uitstraling alle harten van de kijkers weet te veroveren.

Kapsalon Romy is een goed uitgewerkte film, die op een behapbare en luchtige manier voor kinderen zware thema’s als Alzheimer en gescheiden ouders zichtbaar maakt. Een kinderfilm die je van begin tot eind zal boeien, met een serieuze ondertoon voor de volwassenen.

4.5

Kapsalon Romy

Met frisse tegenzin past oma Stine (Beppie Melissen) op haar kleindochter Romy (Vita Heijmen), omdat haar pas gescheiden dochter Margot (Noortje Herlaar) moet werken. Oma, nog steeds actief als kapster, worstelt met beginnende Alzheimer.

Romy vindt het niet leuk dat ze elke dag naar de kapsalon moet, maar alles wordt anders als oma Stine haar kleindochter in vertrouwen neemt over haar toenemende verwardheid. Dan realiseert Romy zich dat oma niet alleen op haar past maar zij ook op oma.

De band tussen de twee groeit terwijl oma steeds meer lijkt te veranderen: ze is liever dan anders, makkelijker, en ze vertelt over haar jeugd in Denemarken. Romy staat oma zoveel mogelijk bij in het runnen van de kapsalon, maar als dat niet langer gaat trekt Romy haar eigen plan. Ze besluit oma’s grootste wens in vervulling te laten gaan.