BIOS Recensie: Dumbo

Disney’s Dumbo, over het vliegende olifantje met de grote oren, verscheen deze week in live action versie in de bioscoop. De laatste keer dat ik de animatiefilm bekeek was op videoband, zeker twintig jaar geleden. Nu is de film in een gloednieuw jasje gestoken door de bekende regisseur Tim Burton.

Een misbaksel met enorme oren

Het circus van directeur Max Medici (Danny DeVito) heeft moeite om genoeg kaarten te verkopen. Veel van de inventaris is al verkocht, waaronder de paarden van Holt Farrier (Colin Farrell) die is uitgezonden naar een oorlogsgebied. Wanneer hij terugkomt heeft hij niet alleen zijn linkerarm, maar ook zijn vrouw verloren. Zijn kinderen Millie (Nico Parker) en Joe (Finley Hobbins) zijn nog zijn enige lichtpuntjes.

Om het hoofd boven water te houden richt Max Medici zich op een nieuwe act. Hij koop de zwangere olifant Mrs Jumbo en geeft Holt opdracht om ervoor te zorgen dat er genoeg publiek komt voor het kleintje zodra hij geboren is. Max komt van een koude kermis thuis als de kleine olifant ter wereld komt: het is een misbaksel met enorme oren.

Terwijl Max probeert om zijn geld terug te krijgen van de verkoper, ontfermen Millie en Joe zich over de kleine Dumbo. Om hem op te vrolijken spelen ze met hem. Als Dumbo’s slurf in aanraking komt met een veertje en hij per ongeluk niest, blijkt hij met zijn enorme oren te kunnen fladderen. Hij vliegt!

Een plek waar je dromen uitkomen

Ineens heeft Max Medici goud in handen en Dumbo het vliegende olifantje moet optreden in het circus. Maar als dat helemaal misgaat en Dumbo’s moeder de circustent ruïneert, besluit Max Mrs Jumbo definitief terug te verkopen aan de vorige eigenaar. Dumbo en zijn moeder worden gescheiden. Dumbo is ontroostbaar, maar Milly en Joe hebben een plan. Als Dumbo gaat optreden en er veel kaartjes worden verkocht, dan kan Mrs Jumbo worden teruggekocht!

En dus zet Dumbo zich in voor zijn vliegact. Binnen no time staan de kranten er bol van. Een vliegende olifant! Er komt een grote investeerder, die het Medici circus opkoopt en onderbrengt in het pretpark Dreamland. Dat blijkt alleen geen plek waar dromen werkelijkheid worden. Alhoewel..

Anders en toch hetzelfde

78 jaar na het uitkomen van de eerste Disney animatiefilm Dumbo, weet dit kleine, vliegende olifantje opnieuw alle harten te veroveren. Het is onmogelijk om niet verliefd te worden op dit schattige personage, dat in de live action versie helemaal tot leven komt. Net zoals ik als kind bij de videoband al tranen in m’n ogen kreeg wanneer Dumbo van zijn moeder werd gescheiden kreeg ik nu weer een brok in m’n keel. En ondanks dat ik de film decennia geleden voor het laatst zag, herkende ik verschillende scènes uit de tekenfilm, die nu precies weer zo zijn nagemaakt.

Qua insteek heeft Burton de animatiefilm van Dumbo wel behoorlijk veranderd. Zo zijn er heel veel menselijke personages en verhaallijnen toegevoegd. Dat is ook logisch, anders had de film voornamelijk bestaan uit pratende dieren. Vader Holt en de kinderen Millie en Joe geven Dumbo een eigentijds gevoel en Danny DeVito weet als circusdirecteur precies de juiste snaar te raken.

Feel good, maar ook een beetje too much

Het enige dat stoort is dat Burton een tikkeltje de moraalridder uithangt. Het is tegenwoordig echt not done om in klassieke genderrollen te denken en dus is Millie een wetenschapper in spé. Daarnaast wordt het gebruik van wilde dieren in circussen bekritiseerd. Dat zijn op zich natuurlijk hartstikke goede dingen, maar had het subtiele details gelaten. Het is een remake van een animatiefilm, daar passen dit soort statements niet zo prominent in.

Burton vliegt nog wel vaker uit de bocht, door wat overdreven actiescènes toe te voegen die wat minder passen bij het hartverwarmende, schattige verhaal dat we kennen. Het geeft Dumbo iets moderns, maar is wel een beetje too much. Gelukkig krijg je van Burton als kijker een en-ze-leefden-nog-lang-en-gelukkig einde voorgeschoteld, waardoor het feel good gehalte dat we zo gewend zijn van Dumbo uiteindelijk zegeviert.

Dumbo is een trip down memory lane, maar met een heel modern tintje. Een film die je zeker wilt zien!

Dumbo
4.5

Dumbo

Dumbo keert terug en zweeft naar nieuwe hoogten in dit spectaculaire en meeslepende live-action avontuur van Tim Burton! De geliefde klassieker over een vliegende olifant waarin verschillen worden gevierd, familie wordt gekoesterd en dromen vleugels krijgen.